Terminologický slovník
A | B | č | D | E | G | H | K | L | M | N | O | P | R | S | T | ú | V | Z
točňa
- otáčacie zariadenie; konštrukcia na otáčanie vozňov alebo lokomotív (rušňov),
Popis:
Zariadenia na premiestňovanie rušňov
Premiestňovanie rušňov z jednej koľaje na druhú umožňujú koľajové spojky, točne a presuvne. Točne umožňujú otáčanie vozidiel každého druhu, najmä rušňov a vchod rušňov do kruhových remíz (rotúnd). Točne sú dvojakého druhu, buď sú vahadlové, alebo kĺbové. U nás používané vahadlové točne boli staršieho druhu a mali priemer do 18 m. Točne s väčším priemerom majú rozdelenú kĺbovú konštrukciu. Nosnosť toční do 26 m je 350 ton a tieto umožňujú otáčanie aj najdlhších rušňov.
Točňa vahadlová a kĺbová
Vahadlová točňa s priebežnými nosníkmi mala medzi nosníkmi umiestnený tzv. kráľovský čap, okolo ktorého sa točňa otáčala, a na ktorý sa prenášala celá hmotnosť rušňa a mosta točne. Celá konštrukcia točne bola umiestnená v jame. Na pozdĺžnych nosníkoch sú pripevnené koľajnice. Obežné kolesá, ktoré sú umiestnené na obvode točne sa pohybujú po obvodovej kruhovej koľajnici a vyrovnávajú výkyvy točne, no hmotnosť rušňa nenesú. Rušeň musí byť na točni zastaviť tak, aby jeho ťažisko bolo v strede. Točňa je vyvážená. Pred vstupom rušňa sa točňa otočí do správnej polohy, tak aby koľaj na ktorej je rušeň a koľaj točne boli v priamom smere. Správna poloha točne sa zabezpečí vsunutím jazyka do otvoru na vonkajšej strane točne. Záverové zariadenie je spojené s návestidlom, ktoré je pripevnené na točni. Návestidlo a záverové zariadenie je vo vzájomnej závislosti. Vahadlová točňa mala pomerne rýchle opotrebenie, lebo pri vstupe rušňa na točňu vznikali rázy. Ďalšou nevýhodou boli vysoké nosníky, takže jama pre točňu musela byť pomerne hlboká, čo spôsobovalo problémy s odvodnením jamy.
Kĺbové točne majú pozdĺžne priebežné nosníky, ktoré sú uprostred točne rozdelené na dva rovnaké dielce. Dielce točne sú spojené kĺbom. Tým sa podstatne zmenšila výška nosníkov a hĺbka jamy. Na každej strane točne sú štyri obežné kolesá, na ktoré sa prenáša časť hmotnosti rušňa. Točňa má teda celkom 8 obežných kolies. Kolesá sa pohybujú po kruhovej obvodovej koľajnici, ktorá je upevnená na betónovom kruhovom podstavci, alebo na podvaly. Všetky pohyby točne sa vykonávajú elektrickým pohonom.
Točňa v depe pred rotundou