elezniná tra 173 z ervenej Skaly do Margecian celkom urite patrí medzi najkrajšie. Je na nej mnostvo zaujímavých mostov, viaduktov a tunelov. Urite si táto tra zaslúi našu pozornos a podrobnejšie skúmanie spomínaných objektov. V tomto lánku by som Vám chcel priblíi jeden menej známy, ale poda ma vemi pekný kamenný klenbový viadukt, ktorý nájdete na tejto trati medzi elezninými stanicami ervená Skala a Telgárt. Takýchto mostov na našich tratiach vea nie je. Ide o viadukt Strateník, ktorý nesie meno poda podzemného potoka, ktorý poveda viaduktu vyráa z podzemia opä na povrch. Podzemné potoky sú jednou z prírodných zaujímavostí, ktoré sa na Slovensku nachádzajú a potok Strateník urite nie je jediný podzemný potok, ktorý teie nielen na povrchu, ale tie v podzemnom labyrinte krasových hôr.
Zaujímavosou je, e potok s názvom Strateník sa v súvislosti s traou 173 okrem tohto prípadu vyskytuje aj pri obci Stratená. Ide o potok, ktorý sa v lokalite Stratená, asi 150 metrov vpravo od elezninej trate pri ceste (I/67) zo Stratenej do Dobšinej stráca v podzemí, aby sa asi po 2,5 kilometroch opä objavil na povrchu pri Dobšinskej Maši. Poda názvu tohto potoka nesie pomenovanie aj obec Stratená. i však v tomto prípade ide o ten istý podzemný potok neviem, túto otázku by mohli zodpoveda odborníci z oblasti speleológie.
Viadukt Strateník
Vráme sa k nášmu viaduktu Strateník. Najahšie sa k nemu dá dosta po ceste (I/66) z ervenej Skaly smerom do Telgártu. Niekoko sto metrov za kriovatkou, z ktorej odbouje cesta do Muráa, je odboka na lesnú cestu zo spevneným povrchom. Krátko po odboení cesta mimoúrovovo kriuje elezninú tra. Tu je moné odstavi auto a zostáva u len prejs zostávajúcu as trasy peši.
Most nad lesnou cestou
Tra vedie v priamom smere, neskôr v miernom v pravotoivom oblúku, po pravej strane nasleduje zárez. Po prejdení oblúka tra pokrauje opä v priamom smere a prichádzame k viaduktu.
Viadukt Strateník
Z jednej strany sa viadukt nachádza vo vemi tesnej blízkosti podhoria a z druhej strany je pre zmenu viadukt schovaný za husto vyrastenými prevane ihlinatými stromami. A to je pravdepodobne dôvod, preo je tento zaujímavý viadukt menej známy a jeho fotografie chýbajú na mnohých stránkach o elezniciach. Ani mne sa nepodarilo kvôli nedostatonému priestoru a bujnej vegetácii vyfoti tento viadukt poda mojich predstáv, mono v zimnom období budú podmienky o nieo lepšie.
Viadukt Strateník - tri klenby
Viadukt Strateník má tri otvory s klenbami so svetlosou 11 metrov. Leí v priamom úseku trate v km 89,799 (stavebný km 2,78) a dlhý je 42,640 metrov. Výška dosahuje 13,5 metrov.
Viadukt Strateník - vápencové kvaple
Prostredie je tu dos vlhké a z klenieb visia vápencové kvaple. Zaujímavý okrem samotného viaduktu je aj pohad na podzemný potok, ktorý sa tu v plnej sile vynára z podzemia.
Potok Strateník
Informácie o tomto zaujímavom mieste mono nájs napr. na internetovej stránke elezníc Slovenskej republiky a v knihe od ing. Dr. J. Konrzu: Stavba jednokolejné hlavní dráhy ervená Skala – Margecany, ktorý o tomto úseku napísal:
„Hned za ervenou Skalou pekrauje dráha zregulovaný Hron a silnici do Murán, pechází po viaduktu výtok potoku Ztrateník a pokrauje po svahu lesnatého úboí po horských lukách a posledních políkách do stanice Telgárt. Napravo na strání a tam vysoko nkam k oblakm šumí les, ze kterého v parném lét vn pryskyice vniká oteveným oknem vagonu. Po levé stran dráhy luinaté údolí, kterým klikat jako had spchá nám v ústrety tichý a mírný, jindy opt dosti rvavý Hron s hojnými pstruhy. Naproti zvedá se rozsáhlý masiv Kralovy Holy, který se mohutnými koeny opírá o Hron.“.
Kráova hoa
Škoda, e kvôli stiesnenému priestoru a bujnej vegetácii nie je vemi vhodný na fotenie prechádzajúcich vlakov tak, aby naplno vynikla jeho krása. Ale aj tak si tento viadukt zaslúi pozornos kadého správneho elezniného fanúšika nehovoriac o tom, e je vemi vhodnou predlohou pre modelové koajisko.
Viadukt Strateník - smer ervená Skala
alšie fotografie viaduktu STRATENÍK si môete pozrie vo fotogalérii.