Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 16.04. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Trate
Trať 121 Nové Mesto nad Váhom - Stará Sturá - Myjava - Vrbovce 80 ročná
Peter, 08.12.2007 (28676 prečítané)

 Dňa 8. decembra 1927 bola daná do prevádzky nová železničná trať bývalého Československa Veselí nad Moravou – Myjava – Nové Mesto nad Váhom. Dnes ide o trať ŽSR 121 Nové Mesto nad Váhom – Velká nad Veličkou ČD. Trať bola budovaná v rokoch 1923 až 1927. Vedie cez Myjavskú Pahorkatinu a Biele Karpaty, pričom prekonáva prevýšenie cez 200 metrov na oboch stranách. Bola vybudovaná ako súčasť stredoslovenskej magistrály v smere západ – východ od Brna, cez Veselí nad Moravou, Nové Mesto nad Váhom, Trenčín, Handlovú, Zvolen, Červenú Skalu do Košíc. 

Na trati bolo vybudovaných viacero mostov a viaduktov a tiež tri tunely, z ktorých najdlhší tunel pod Poľanou má dĺžku 2421,5 metrov. Najdlhší viadukt na trati Papradský je dlhý 253,9 metrov a dosahuje výšku 27 metrov. Podrobnejšie údaje o tejto určite zaujímavej trati a jej histórii budú námetom niektorého ďalšieho príspevku. Dnes však oslavujeme, preto sa spoločne vydajme na slávnostnú virtuálnu cestu po tejto trati. Tak teda nech sa páči, slávnostný vlak práve odchádza.


Našou východzou stanicou je Nové Mesto nad Váhom, v ktorej práve prebieha rekonštrukcia súvisiaca s výstavbou V. koridoru. Tá spočíva vo vybudovaní nového koľajiska, nástupíšť a podchodu. Náš vláčik sa rozbieha a už ideme. Prechádzame cez výhybku č. 54/55 novomestskej spojky, ktorá umožňuje bezúvraťové spojenie trate 121 s traťou 120 od Piešťan.


Vchádzame do prvej stanice Čachtice. Cestujúci už nastúpili tak môžeme pokračovať. Trať stúpa. A už je tu prvý tunel, ako inak Čachtický. Je krátky a je v oblúku. Sme vonku. Povedľa sa kľukatí úzka cesta. Prechádzame cez prvý dlhší most a sme v údolí, v ktorom sa nachádza obec Višňové. Je tu skvelý výhľad na torzo Čachtického hradu. Ale náš vláčik ide ďalej a už prechádzame zastávkou Hrachovište.


Ďalšou stanicou sú Vaďovce, no dlho sa nezdržiavame. Nasleduje Stará Turá. Výpravné budovy na trati sa podobajú skoro ako vajce vajcu. Snáď jediným rozdielom je ich veľkosť. Opúšťame okresné mesto a stúpame ďalej.


Trať sa kľukatí. Prechádzame cez jeden z najdlhších mostov na trati a nasleduje výhybňa Paprad.


Ideme však ďalej. Nasleduje ďalší most a ďalší tunel. Človek si pomaly zvyká. Tunel je v priamom smere. Náš vláčik zastavuje v stanici Poriadie.


Čaká nás ďalšie mesto na trati Myjava. Prechádzame cez ďalší zo zaujímavých mostov a zastavujeme v stanici. Pred výpravnou budovou je model Štefánikovej mohyly na Bradle. Stanica leží na úbočí nad mestom. A ideme ďalej, prechádzame ďalším viaduktom ponad údolie. Trať stále stúpa.


Zastávka Brestovec. Leží tesne pred ústím do najdlhšieho tunela na trati. Tunel pod Poľanou má dĺžku 2421,5 metra. Skôr než nás zahalí tma tunela venujme pohľad pamätníku venovanému tým, ktorý tunel vybudovali. Sme na druhej strane tunela.


Trať klesá. Míňame mechanickú predzvesť a návestidlo stanice Vrbovce. Dnes je to pohraničná stanica. Práve prišiel vlak z Hodonína. Ľudia prestupujú tam a sem.


Je čas na návrat. Vivat Schengen. Len škoda, že ZSSK od 9. decembra 2007 zrušuje ďalšie vlaky na tejto trati a chodiť ich tu bude spolu o sedem menej. Zrejme je to jej príspevok k 80. výročiu tejto trate.

Súvisiace články:
Tunel pod Poľanou (15.02.2012)
Sobota s M 262.007 na kopaniciach (20.06.2011)
Historickým vlakom na Čachtický hrad a MFF MYJAVA 2011 (08.06.2011)
Karkulka na výlete v Čachticiach (17.04.2010)
Trať 121: Nové mesto nad Váhom - Myjava - Velká nad Veličkou ČD: (27.09.2007)


Home