Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 24.04. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Trate
Tunel popod Dunaj dostáva obrysy
admin, 04.02.2009 (1009 prečítané)

   Osem hodín. Len toľko by mala už v roku 2015 trvať cesta rýchlovlakom typu TGV z Bratislavy do Paríža. S mestami ako Viedeň, Linz, Mníchov, Stuttgart či Štrasburg na trase. A s tunelom popod Dunaj na bratislavskom úseku trate. Ten by navyše mohol pomôcť MHD v slovenskej metropole. Jazdiť by cezeň mohli mestské vlaky a aspoň čiastočne tak nahradiť chýbajúce metro.

Plánovaná koľajová trať Bratislava - Paríž je súčasťou budovanej celoeurópskej siete železníc mimoriadnej kvality. V Bratislave má vzniknúť jedna z významných križovatiek. Projektovo ju už dva roky chystá bratislavský Dopravoprojekt.
 
 
"V decembri sa nám projekt podarilo zosúladiť s platným územným plánom. V máji by sme mali mať všetky územné rozhodnutia, o rok neskôr stavebné povolenia," priblížil generálny riaditeľ firmy Gabriel Koczkáš. Už na budúci rok sa tunel má aj začať raziť, o päť rokov ho majú dokončiť. Bratislave vďaka nemu pribudne nová podzemná železničná stanica Filiálka a niekoľko podzemných zastávok. Na projekte napojenia budúcej petržalskej koľajovej rýchlodráhy na tunel sa spolupodieľa mestský magistrát.
 
Zámer prepojiť Európu superrýchlymi vlakmi vychádza z Maastrichtskej dohody podpísanej v roku 1992. Trate sa preto financujú najmä z európskych zdrojov. Prispieť však musia aj zúčastnené štáty a uplatní sa tiež súkromný kapitál. Z EÚ už Slovensko dostalo vyše 10 miliónov eur na zabezpečenie projektových prác, na realizáciu je zatiaľ vyčlenených 550 miliónov eur.
 
Maďarsko však v súčasnosti v Štrasburgu či Bruseli lobuje za odklon železničnej osi od Viedne do Budapešti. "Pokračovanie magistrály na Budapešť zatiaľ nie je schválené," pripomína námestník generálneho riaditeľa Železníc SR Ivan Fedor.
 
Soňa Pacherová, Pravda | 4. februára 2009  9:07

Home