eleznin.info pro PDA eleznin.info pro PDA - 29.03. 2024
Home | Top 10 | Vyhadvanie |
������������������������������������������������������������������������elezni������������������������������������������������������������������������ky
Z histrie iernohronskej eleznice
Peter, 19.03.2009 (26689 pretan)

     Tradine sa da 1. mája t.r. otvorí alšia sezóna iernohronskej eleznice a Lesníckeho skanzenu. V tomto roku bude otvorenie v znamení storonice a pripravený je pestrý program. Premáva na iernohronskej eleznici bude aj parný ruše U 34.901, ktorý patrí Kysuckému múzeu a premáva na Historickej lesnej úvraovej eleznici. Tento ruše bol zapoianý v januári a  na iernohronskej eleznici bude premáva do osláv storonice. Pripomeme si týmto príspevkom vznik a minulos tejto lesnej eleznice.

Z dôvodu narastajúcej spotreby dreva v prvej polovici 19. storoia bolo na Horehroní postavených viacero nových píl. Tradiná forma dopravovania dreva z lesov, splavovanie, však u nepostaovalo pokry zvýšenú spotrebu. Preto ministerstvo pôdohospodárstva v Budapešti v roku 1898 nariadilo riaditestvu štátnych lesov v Banskej Bystrici vypracova návrh na výstavbu lesnej eleznice s ekonomickým zdôvodnením. V roku 1901 bol návrh vypracovaný a zaalo sa vymeriavanie trasy novej lesnej eleznice z Hronca do ierneho Balogu s rozchodom 760 mm. S jej výstavbou sa zaalo v apríli 1908 a do konca roku bol úsek dlhý 10,7 km hotový. Da 8. januára 1909 bola vykonaná policajno-technická pochôdzka.
 
Chvatimech
Chvatimech
 
Chvatimech
 
Chvatimech - most cez Hron na trati H
Chvatimech
 
Ešte pred 1. svetovou vojnou v rokoch 1909 a 1910 bol postavený traový úsek z Hronca do Štiavniky, v rokoch 1911 a 1912 traový úsek z Chvatimechu do Piesku a v roku 1912 bola predená tra z ierneho Balogu do Dobroa o 3,5 km.
 
Rok výstavby
Úsek trate
km
1908 - 8.1.1909
Hronec - ierny Balog
10,7
1909-1910
Hronec - Štiavnika
 
1911-1912
Chvatimech-Piesok
 
1911-1912
ierny Balog - Dobro
3,5
1915-1920
Dobro - pred Boldišku
4
1927
spred Boldišky po Stádlo
2,5
1938
po Starú dolinu
2,2
 
 
 
1916-1927
tra Páleninô z Dobroe do iernej doliny
4,3
1937-1948
prípojná tra v iernej doline
 
1936-1938
tra z iernej doliny do Vekého tajchu
3,2
1938
tra a za Dlhý grú
3,1
1941
tra pod Vepor
1,8
 
 
 
1920-1921
úsek Brôtovo z Dobroe po Skalicu
4,9
1940
odboka Kríno
2,7
 
 
 
1915
dolina Vydrovo
4,5
1923-1924
do Prostrednej doliny
2,8
1929-1930
v Korytárskom
 
1936-1937
v Podtajchovej
3,1
1946
predenie v Podtajchovej
0,7
1941
prípojná tra v Obrubovanskej doline
 
 
 
 
1915-1916
Hronec - Osrblie
 
1916-1922
Osrblianska tra z Hronca na Tri vody
15,5
1944-1945
odboujúca tra do Prostrednej doliny
1,6
1938-1939
tra Tri vody - Suchá jama
 
 
 
 
1923-1928
tra Kamenistá z Hronca na Sihlu
(+odboky a koaje nakládky a stanice)
23,5
6,3
1938
odboujúca tra z Hronoka na Kyslú
2,5
1947-1949
ierny potok na Smreiny
 
 
 
 
1908-1949
Celá tra
132,97
 
Výstavba úsekov iernohronskej lesnej eleznice prebiehala pomerne rýchlym tempom. Za 20 rokov bolo postavených asi 100 km tratí. Za niekoko desaroí sa vybudovala jedna z najrozsiahlejších sietí úzkorozchodných tratí. Posledný úsek úzkorozchodnej trate bol postavený z ierneho potoka na Smreiny v období rokov 1947 - 1949 a celková dka siete tratí dosiahla 131,98 km. Traové úseky boli stavané v údoliach s mnostvom oblúkov, ktoré mali najmenší polomer 60 m. Sklonové pomery na jednotlivých úsekoch trate boli od nuly a do 70 promile a prevádzka bola z tohto dôvodu dos nároná. Najnáronejší úsek bola tra Selecká, kde stúpanie dosahovalo a 71 promile.
 
Valaská
Valaská
 
Hronec - koajisko - vavo tra s normálnym rozchodom
Hronec
 
Zloité geografické pomery si vyiadali výstavbu viacerých stavieb, i u oporných múrov ale aj mnostvo priepustov a niekoko mostov. Najväší most bol postavený pri Svätom Jáne. Tento pôvodne drevený most bol postavený na sútoku Kamenistého potoka a ierneho Hrona. Po 2. svetovej vojne bol tento most prestavaný na oceový.
 
Svätý Ján - oceový most
Svätý Ján
 
Z odboujúcich a prípojných tratí sa drevo zváalo do staníc na hlavných tratiach, a odtia sa vlakmi vozilo alej, do miesta spracovania. Tak ako na niektorých iných lesných elezniciach, tak aj na iernohronskej lesnej eleznici sa okrem anej sily rušov vyuívala aj gravitaná sila. Prázdne vozne boli rušom vytlaené do hornej stanice a po naloení drevom boli spúšané dolu, priom vozne boli brzdené brzdármi. Kadá skupina vozov musela by brzdená dostatoným potom brzdárov tak, aby dokázali súpravu naloených vozov bezpene zastavi pred prekákou na trati. Tento spôsob bol pomerne nebezpený, ale zárove lacný.
 
Od otvorenia prevádzky v roku 1909 a po ukonenie prevádzky sa prepravilo asi 15 miliónov kubických metrov dreva reziva, a alšieho materiálu. Priemerná roná kapacita v ase plnej prevádzky lesnej eleznice bola 220 tisíc metrov kubických dreva a reziva. Drevo sa prepravovalo na pílu Štiavnika a na prekládkovú stanicu v Hronci, kde sa drevo prekladalo na vozne SD alebo na skládku. Od roku 1949 sa na prekládku zaal pouíva portálový eriav, ktorý tu bol postavený.
 
Hronec - portálové eriavy
Hronec
 
V rokoch 1927 a 1962 sa iernohronská lesná eleznica vyuívala aj na osobnú dopravu, prepravovali sa prevane lesní robotníci, ale eleznicu vyuívali aj obyvatelia okolitých dedín a horských osád. Denne sa okrem vlastných zamestnancov prepravilo 200 a 250 alších osôb. V lete to bolo aj viac, pretoe lesnú eleznicu vyuívali aj turisti a hubári. Po rozšírení autobusovej dopravy bola osobná doprava pre nerentabilnos a nevyhovujúci stav osobných vozov zrušená.
 
Mapa H (zdroj: 1)
Mapa H
 
Pôvodne boli na iernohronskej lesnej eleznici tri parné rušne radu U 34.901 vyrobené v roku 1909 v Budapešti. Z nich sa zachoval jeden, ktorý bol prevezený na lesnú eleznicu vo Vychylovke a patrí Kysuckému múzeu. V roku 1948 dodala KD Praha štyri trojnápravové tendrové rušne radu C 760/90d, ktoré na SD dostali oznaenie U 35.901. Najvýkonnejšími rušami, ktoré tu boli v prevádzke, boli maarské štvornápravové tendrové rušne oznaené ako U 46.901. Neskôr boli na eleznici v prevádzke okrem parných aj motorové rušne. Boli to dieselhydraulické rušne Rába M024, vyrobené v maarskom Györi. Pre nákladnú dopravu boli pouívané oplenové vozne, na ktorých sa prepravovali drevené klady. Týchto tu bolo asi 156. Rezivo a metrové drevo sa dopravovalo na plošinových podvozkových vozoch. Pre dopravu pilín a kôre zo stromov sa pouívali zakryté podvozkové vozne. Okrem toho tu boli dva sluobné vozne, ktoré slúili pre potreby vlakvedúcich a vlakových iat. Pre osobnú dopravu mala iernohronská lesná eleznica k dispozícii 12 osobných vozov. alej tu bola drezina, ktorá slúila tramajstrovi na inšpekné cesty po trati. Pre rozvoz uhlia pre parné rušne sa pouívali špeciálne výsypné vozne. V zime sa na osobitné vozne namontovali pluhy, ktorými sa istila tra od snehu a zabezpeovala sa jej prechodnos v zimnom období.
 
Šanské - vláik do ierneho Balogu
Šanské
 
V roku 1944 po vypuknutí SNP partizáni vyhodili elezniný most cez Hron, aby tak zatarasili cestu z Hronca do ierneho Balogu. Lesnú eleznicu poas povstania vyuívali na dopravu zbraní, munície a zásob partizánom v okolitých lesoch. Na sklonku 2. svetovej vojny Nemci zniili dva parné rušne, vypálili výhrevu, sklad pohonných látok a zniili všetky výhybky v stanici Hronec. Ostatné rušne sa podarilo zachráni. Krátko po vojne bola prevádzka na lesnej eleznici obnovená a zaala plni svoju pôvodnú úlohu.
 
ierny Balog
ierny Balog
 
ierny Balog
 
V roku 1949 sa zrušila odboná tra do Obrubovanskej v doline Vydrovo. Tak sa zaala likvidácia iernohronskej lesnej eleznice. Definitívne sa o jej zrušení rozhodlo v roku 1964. Bolo to najmä z dôvodu výstavbu kvalitnejších lesných ciest a rozvoja automobilovej dopravy. alším dôvodom bol zastaraný rušový a vozový park. Navyše, lesnej eleznici postupne ubúdali jednotlivé traové úseky a s tým aj mnostvo prepraveného dreva a reziva, ím sa zniovali výnosy a zvyšovali náklady na prevádzku. Ešte v roku 1964 sa zrušila tra Mrcha potok – Tri vody a v roku 1969 traový úsek Suchá jama – Tomášová. V sedemdesiatych rokoch zostalo v prevádzke len asi 30 km iernohronskej lesnej eleznice. V prevádzke zostal jeden parný ruše, ktorý chodil na tratiach z ierneho Balogu do Vydrova a z Dobroe do Brôtova (Brobova) a na Páleninô, alší ruše chodil z ierneho Balogu cez Hronec na pílu v Štiavnike. Motorový ruše Rába chodil z Hronca do Kamenistej doliny. V roku 1982 však došlo k zrušeniu aj týchto traových úsekov a iernohronská lesná eleznica prestala po 73 rokoch fungova ako hospodárska jednotka.
 
ierny Balog - parný ruše KD (5) na vlaku do Vydrova
ierny Balog
 
Z mnostva lesných elezníc, ktoré boli na Slovensku, iernohronská lesná eleznica patrila medzi najdlhšie a najvýznamnejšie. Tento elezniný dopravný systém sa zil s okolitým prostredím, stal sa súasou nádhernej prírody a charakteristickým prvkom pre región ierneho Hrona.
 
ierny Balog - orientaná mapa H
ierny Balog
 
Dôleitou udalosou bola v roku 1983 snaha záujemcov o eleznice zachráni aspo as z pôvodnej iernohronskej lesnej eleznice. Vaka tomu sa podarilo zachova tra z Hronca do ierneho Balogu a Vydrova v dke 17,6 km a tie as rušového a vozového parku, a niekoko alších elezniných objektov. Vo Vydrove bol zárove vytvorený aj lesnícky skanzen. Tak sa podarilo aj pre alšie generácie zachova túto zaujímavú technickú pamiatku, atrakciu, ktorá sem kadorone priláka mnostvo návštevníkov.
 
Na trati do Vydrova
Vydrovo
 
Vydrovo
Vydrovo
 
Da 1. mája t.r. sa otvorí alšia sezóna iernohronskej eleznice a Lesníckeho skanzenu. V tomto roku bude otvorenie v znamení storonice a pripravený je pestrý program. Premáva na iernohronskej eleznici bude aj parný ruše U 34.901, ktorý patrí Kysuckému múzeu a premáva na Historickej lesnej úvraovej eleznici. Tento ruše bol zapoianý v januári a  na iernohronskej eleznici bude premáva do osláv storonice. O pripravovaných akciách na tento rok sa dozviete na stránke iernohronskej eleznice.
 
Spracované poda literatúry:
 
1. Ing. Dušan Lichner, CSc.: Úzkokoajky na Slovensku, EDIS – vydavatestvo U, 2001
 
Do videnia na iernohronskej eleznici, priatelia!
Chvatimech
 
Fotografie z iernohronskej eleznice si môete pozrie vo fotoalbume. © Ing. Peter Páteek

Svisiace lnky:
Report z otvorenia 23. sezny na H 2014 (05.05.2014)
iernohronsk eleznica zahjila 21. seznu (10.05.2012)
Oslavy 100. vroia iernohronskej eleznice (05.05.2009)
Slvnostn otvorenie sezny iernohronskej eleznice a Lesnckeho skanzenu 2008 (01.05.2008)
Otvorenie sezny na iernohronskej eleznici (30.04.2008)


Home