Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 28.03. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Trate
Železničné priecestie v km 30,820 v Plešivci
Peter, 20.03.2009 (7782 prečítané)

     Železničné priecestia sú témou dňa vždy, keď sa stane na nich nejaké nešťastie. Po nedávnej tragédii v Polomke sa mnohí pýtajú, prečo sa stala takáto tragédia, kto je za to vinný, obec, železnice, a tak podobne. Tento príspevok je síce o ochrane života a zdravia na železničnom priecestí, ale predsa je iný. Je o tom, že železničné priecestie môže život a zdravie ľudí nielen ochrániť, ale rovnako môže život ľuďom znepríjemniť. Takéto priecestie je aj v Plešivci. 

Tunajšie priecestie je miesto, kde účelová komunikácia idúca do tunajšieho rušňového depa a pokračuje ďalej ako poľná, či lesná cesta, križuje niekoľko staničných koľají. Teda táto miestna komunikácia, prechádza krížom cez stanicu, a to práve na tej strane, kde je viacero koľají a kde sa dosť často vykonáva posun. Cestnú dopravu tu tvoria najmä cestné dopravné prostriedky zamestnancov spomínaného depa. Hustota cestnej dopravy je tu nízka. Na tejto strane stanice pokračuje hlavná trať 160 z Košíc do Zvolena a idú tu aj odbočujúce trate do Muráňa (165) a do Slavošoviec (166). Okrem prechádzajúcich, prichádzajúcich a odchádzajúcich vlakov, sa tu vykonáva pomerne často posun. Posunujú tu osobné vlaky vychádzajúce a končiace v stanici Plešivec. Tiež je tu v závislosti od záťaže vykonávaný posun vozňov nákladnej dopravy. Jednoznačne tu na tomto priecestí železničná doprava prevažuje nad cestnou.
 
Mechanické závory na železničnom priecestí v Plešivci v km 30,820
Mechanické závory na železničnom priecestí v Plešivci km 30,820
 
Problémy s týmto priecestím začali po rekonštrukcii zabezpečovacieho zariadenia. Predtým totiž boli na tomto železničnom priecestí nainštalované mechanické závory, ktoré zo svojho stanovišťa obsluhoval výhybkár. Mechanické závory však boli nahradené moderným svetelným zabezpečovacím zariadením so závorami.
 
Mechanické závory na železničnom priecestí v Plešivci v km 30,820
Mechanické závory na železničnom priecestí v Plešivci km 30,820
 
Od toho času sa začali problémy. Na Železničnej ulici, ktorá ide k stanici, je radová zástavba rodinných domov. Tie najbližšie sú od priecestia vzdialené len niekoľko metrov. Častý a trvalejší zvuk zabezpečovacieho zariadenia narúša predchádzajúci pokoj, a to najmä v nočných hodinách. Tu žijúci ľudia sa teda právom začali sťažovať. Kto z nás, by chcel ráno vstávať nevyspatý, unavený, budiac sa v noci na nepríjemný zvuk, ktorý vydáva zabezpečovacie zariadenie.
 
Svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie so závorami v km 30,820
Svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie so závorami v km 30,820
 
Poloha tohto priecestia je dosť špecifická na to, aby sa Železnice Slovenskej republiky situáciou zaoberali serióznejšie. Železnice Slovenskej republiky vyriešili jeden vlastný problém, a to problém s častou obsluhou mechanických závor, ktoré obsluhoval výhybkár. Žiaľ, tento svoj problém vyriešili na úkor zhoršenia podmienok životného prostredia, životného prostredia, v ktorom žijú tunajší obyvatelia. To naozaj neexistuje iné riešenie?
 
Svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie so závorami v km 30,820
Svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie so závorami v km 30,820
 
O tomto probléme sa hovorí od jeho vzniku. Naposledy to bola televízia Markíza. Odpoveď zo strany Železníc Slovenskej republiky je typická úradnícka, vybavená od stola z ďalekej Bratislavy, bez štipky pochopenia a náznaku empatie, odvolávajúca sa na predpisy a bezpečnosť a ochranu života a zdravia ľudí. Aký to paradox. Veď aj tu bývajúcim obyvateľom ide len o život a zdravie, ten ich vlastný život a to ich vlastné zdravie.
 
Svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie so závorami v km 30,820
Svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie so závorami v km 30,820
 
Zaujímavé by boli informácie o tom, či sa na tomto železničnom priecestí stali v minulosti nejaké tragické udalosti, ak sa stali. V súvislosti s odpoveďou Železníc Slovenskej republiky televízii Markíza, by ma naozaj zaujímalo aj to, koľko nevidiacich a slabozrakých prejde za deň cez toto železničné priecestie.
 
Ale, kto je v tomto konkrétnom prípade vlastne slabozraký a nevidomý? Posúďte sami:
 

Dátum: 25.02.2009
Vyjadrenie pre: TV MARKÍZA
 
Otázka TV Markíza:

Chcela by som Vás poprosiť o stanovisko ŽSR. Ide o železničné priecestie v Plešivci. Kolega v regióne má nahraté  stanoviská ľudí z ulice Železničnej v Plešivci (okres Rožňava). Ktorí sa už od začiatku minulého roka sťažujú (spisujú aj petície) na neúmerný hluk, ten  vydáva signalizácia na priecestí, (je len niekoľko metrov od ich domov),  pri každom presune, či posune vlakov. Tvrdia, že keby to bolo pár krát za deň – zniesli by to bez problémov, ale že je to veľmi často, a aj v noci, nemôžu spať, majú zdravotné problémy a podobne.

Práve na začiatku minulého roku bolo toto železničné priecestie zrekonštruované. Ľudia si dali  urobiť merania hluku – ktoré podľa nich sú 46 decibelov vnútri ich domov –  a to je viac ako povolená norma. (tá je 40 decibelov).

Písali sťažnosti aj na ŽSR, poslali ste im stanovisko, že je podľa vás všetko v poriadku, ale aj napriek tomu  sa im za nepríjemnosti ospravedlňujete.

Chcela by som Vás poprosiť teda o vypracovanie stanoviska (ľuďom ide len o to, či by sa to nedalo skrátka buď stíšiť, alebo vypnúť ten zvuk – údajne aj tak po tej ceste prejde dve a pol auta za deň).
 
Odpoveď ŽSR:
 
Priecestné zabezpečovacie zariadenie musí opticky a akusticky varovať užívateľov pozemnej komunikácie o tom, že sa k priecestiu blíži koľajové vozidlo. Akustická signalizácia musí byť dostatočne hlasná, aby ju počul vodič aj keď má zatvorené okná na vozidle, hučí mu motor, eventuálne má zapnuté rádio. Je to otázka bezpečnosti. Požiadavka obyvateľov domov vedľa priecestia je protichodná z tohto pohľadu. V tomto prípade má prednosť bezpečnosť dopravy na železničnom priecestí a z toho dôvodu nie je možné vypnúť akustickú signalizáciu výstrahy, resp. je stišovať. Ďalším argumentom je prechod nevidiacich a slabozrakých cez priecestie, ktorí sa môžu orientovať v tomto prípade len podľa akustických návestí.

Podobný problém je na všetkých PZS, ktoré sa nachádzajú v zastavanej oblasti, vyriešenie problému hlučnosti zvonkov z pohľadu obyvateľov domov by zhoršilo bezpečnostnú situáciu prechádzajúcich vozidiel, resp. chodcov a v tomto prípade je jednoznačne na prvom mieste bezpečnosť dopravy na priecestí.
 
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/tlacove-spravy-2009/februar.html?page_id=1127

 


Home