Prvotné úvahy o výstavbe elezninej trate Peš – Salgótarján – Luenec – Zvolen – Vrútky sa objavili u v roku 1862 v súvislosti so zvyšujúcou sa spotrebou uhlia v Uhorsku. V máji 1861 bola ustanovená Kameouhoná banská spolonos sv. Štefana, usilujúca sa vyui uhoné zásoby salgótarjánskeho revíru. Jej zámerom bolo vybudova elezninú tra so 14 stanicami dlhú 159 km, ktorá by sa napojila na Košicko-bohumínsku eleznicu. Da 20. mája 1869 sa zaali projekné práce na 188,5 km dlhej trati Salgótarján – Luenec – Zvolen – Kremnica – Vrútky. Pri výstavbe trate bolo potrebné medzi Lovinobaou (233,35 m n. m.) a Kriváom (393,93 m n. m.) prekona znané stúpanie a pritom dodra predpísané stúpanie trate. Práve tu boli nealeko veda seba vybudované dva jednokoajné tunely v Píle a Podkriváni. Tra tesne za druhým tunelom prekonala rozvodie riek Ipa a Slatiny v nadmorskej výške 406,77 m. Napriek nepriaznivým poveternostným podmienkam a nároným stavebným pomerom sa podarilo úsek Salgótarján – Luenec odovzda do prevádzky 4. mája 1871 a tra z Luenca do Zvolena dlhá 52 km bola do prevádzky odovzdaná 18. júna 1871.
Píla zast.
Píanský tunel
Jednokoajný tunel dlhý 124,70 m v km 182,633 bol vybudovaný pri výstavbe Uhorskej severnej eleznice v období rokov 1870 a 1872. Postavený bol rakúskou tunelovacou metódou. Tunel je postavený v oblúku. Zvláštnosou tunela je, e nie sú v om vybudované bezpenostné výklenky. Napriek svojmu veku je tunel v dobrom stave.
Píanský tunel - portál od Luenca
Píanský tunel - pohad do tunelovej rúry
tunel je postavený v oblúku - koaj bola odstránená
Píanský tunel - poloha na mape
Píanský tunel - portál od Zvolena
V súvislosti s budovaním juného ahu bol úsek medzi Lovinobaou a Kriváom zdvojkoajnený, ale na tomto úseku (Píla) bola posunutá trasa trate a obe nové koaje tunel a skalný výbeok obchádzajú po pravej strane. Koaj idúca v tuneli bola po výstavbe dvojkoajky zrušená.
Píanský tunel a nová dvojkoajná tra 160
Pôvodná tra viedla blízko budovy zastávky - smer Luenec
Pôvodná tra viedla blízko budovy zastávky - smer Zvolen
Dnes je teleso zrušenej jednokoajnej trate iastone vyuívané ako poná cesta, ktorá vedie aj cez bývalý elezniný tunel.
Krivánsky tunel
Druhým jednokoajným tunelom na trati bol vrcholový Krivánsky tunel dlhý 326,20 m. Výstavba tunela bola nároná, pretoe dochádzalo k jeho zaplavovaniu vodou. Tunel leal nealeko zastávky Podkrivá v km 188,211 a 188,573 v smere do Zvolena. Pri budovaní dvojkoajnej trate medzi Lovinobaou a Kriváom ako najvýhodnejšie riešenie bolo rozhodnuté nahradenie tunela otvoreným zárezom.
Podkrivá zast.
pôvodná tra viedla popri budove zastávky
Podkrivá zast. - cestný most ponad tra

Tunel bol poas 2. svetovej vojny ako poškodený a nadloie nad oboma portálmi silne rozrušené. Pri aobných prácach na krivánskom záreze sa zistili deštrukné javy na tunelovej výmurovke, preto sa museli stavebné práce zastavi. alší postup trhacích prác bol na základe posudku Vysokej školy dopravy a spojov (VŠDS) v iline podmienený vypracovaním nového projektu odstrelov. Poas prerušenia prác sa objavili viaceré zosuvy na avej strane zárezu. Generálny projektant rozhodol o nutnosti realizova oporné múry akého typu a zvetralé zárezy sanova striekaným betónom. Pôvodný projekt oporných múrov bolo potrebné vzhadom na nové skutonosti prepracova. Následne sa aj na hlavnej ceste I/50 objavila trhlina smerom k tunelu. Vzhadom na stav a na pokraujúce zosuvy, ktoré vznikali aj na svahoch sanovaných striekaným betónom vznikol predpoklad, e podobné problémy by mohli vzniknú aj na pravej strane zárezu. Preto bolo na základe geologického posudku Ing. Hatala, CSc. a expertízy VŠDS v iline rozhodnuté o vykonaní kotvenia svahu v celom úseku tunela v dke asi 204 m. Investor zabezpeil projekt kotvenia, ktorý realizoval Ingstav Brno. Generálny projektant rozhodol o vybudovaní zárubných múrov akého typu a tak definitívne zaisti stabilitu svahov a umoni vyaenie zárezu na poadovanú niveletu.
Podkrivá - torzo tunela - as zárubného múru
Torzo tunela - od Kriváa
Problémy pri výstavbe zárezu pre novú dvojkoajnú tra nepriaznivo ovplyvnili stavebné náklady a as výstavby. Namiesto pôvodných 40 mesiacov stavba trvala 88 mesiacov a pôvodné investiné náklady 276,7 mil. Ks dosiahli výšku 314,8 mil. Ks.
Otvorený zárez nahradil tunel - smer Zvolen
Otvorený zárez nahradil tunel - smer Luenec
Krivánsky tunel - zárez - poloha na mape
Podkrivá - nákladný vlak v stúpaní
Podkrivá - nákladný vlak práve prekonáva vrcholový bod
Motorový univerzálny vozík prechádza po koaji vo výluke