Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 28.03. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Fotoreport������������������������e
Stretnutie historickej železničnej techniky - Rendez diesel 2009
Peter, 17.06.2009 (7634 prečítané)

    V sobotu a nedeľu 13. a 14. júna sa v Bratislave uskutočnil 11. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel pod názvom Rendez - Diesel 2009. Akciu zorganizovali Železnice Slovenskej republiky v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia, a. s., Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s., Dopravným podnikom Bratislava, a. s., s Klubom priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ a ďalšími klubmi.

Ja som sa na Rendez išiel pozrieť v sobotu dopoludnia. Do areálu depa som prišiel krátko po jeho otvorení. Areál bol v tom čase takmer ľudoprázdny. Až postupne pomaly prichádzali ďalší návštevníci, no účasť bola podľa môjho odhadu nižšia, ako v roku 2008.
 
Areál depa sa len pomaly zapĺňal návštevníkmi 
Rendez 2009
 
Rendez 2009
 
Medzitým dorazil aj mimoriadny vlak z Trnavy na čele Pomarančom T 679.019. Medzi depom a hlavnou stanicou pendloval motorový vlak, ktorým sa mohli návštevníci dostať priamo do rušňového depa. V depe prebiehali posledné posuny historických exponátov. Tie sa zoraďovali tak, aby sa o desiatej hodine mohlo začať oficiálne otvorenie a prehliadka.
 
Na prehliadku pripravené koľajové vozidlá 
Rendez 2009
 
 Motorový vozeň M 274.004 ešte posunuje
Rendez 2009
 
Organizátori sa rozhodli tohtoročný zraz historických vozidiel zamerať na motorovú trakciu, preto aj v areáli depa bolo pomenej parných rušňov, ako bývalo zvykom. Akcie sa zúčastnili tieto koľajové vozidlá:
 
Motorové vozne: M 131.1443 (novinka), M 262.007, M 274.004
Motorové rušne: T 211.0823, T 444.0055, T 444.0060, T 458.1141, T 466.0254, T 478.1201, T 679.019
Parné rušne: 331.037 Uhranka, 464.001 Ušatá, 477.013 Papagáj
 
Aj tohtoročný už 11. ročník bol s medzinárodnou účasťou. Z Maďarska prišiel motorový vozeň MÁV Bb mot 640 a z Rakúska sa akcie zúčastnil parný motorový vozeň DT1.07.
 
Slávnostné otvorenie zrazu generálnym riaditeľom ŽSR 
Rendez 2009 
 
O 10.00 hod. nastal čas pre slávnostné otvorenie akcie generálnym riaditeľom ŽSR. Potom nasledovala asi polhodinová prehliadka exponátov.
 
Motorový vozeň M 131.1443 Hurvínek 
Rendez 2009
 
Motorový vozeň M 274.004 Modrý šíp
Rendez 2009
 
Motorový vozeň M 262.007
Rendez 2009
 
Rakúsky parný motorový vozeň DT1.07
Rendez 2009
 
 Parný tendrový rušeň 477.013 Papagáj
Rendez 2009
 
 Motorový rušeň T 444.0055 Karkulka
Rendez 2009
 
 Parný rušeň 331.037 Uhranka
Rendez 2009
 
 Motorový rušeň T 211.0823 Prasiatko
Rendez 2009
 
Motorový rušeň T 444.0060 Karkulka
Rendez 2009
 
 Motorový rušeň T 458.1141 Hektor
Rendez 2009
 
 Motorový rušeň T 466.0254 Pielstick
Rendez 2009
 
 Motorový rušeň T 478.1201 Zamračená
Rendez 2009
 
 Motorový rušeň T 679.019 Pomaranč
Rendez 2009
 
 Motorový vozeň MÁV Bb mot 640
Rendez 2009
 
Po prehliadke sa exponáty presúvali opäť na točňu. Parný rušeň 331.037 Uhranka a rakúsky parný motorový vozeň DT1.07 sa pripravili na spoločnú jazdu na mimoriadnom vlaku po Bratislave. Na parnom rušni 477.013 Papagáj sa mohli malí záujemcovia povoziť na stanovišti. Ostatné exponáty sa rozmiestnili na koľaje v depe, aby si ich mohli návštevníci poobzerať zvonka aj zvnútra. Okrem vystavených historických koľajových vozidiel bolo v areáli niekoľko modelových koľajísk a nechýbali ani väčšie koľajiská záhradného typu.
 
Exponáty  v areáli depa boli rôzne
Rendez 2009
 
Jede, jede mašinka... 
Rendez 2009
 
 Driemajúce motorové drezíny
Rendez 2009
 
Papagáj lietajúci po koľaji  
Rendez 2009
 
 Zamračená s funkčným PG 500
Rendez 2009
 
 Hurvínek žije
Rendez 2009
 
Mňa osobne potešil ďalší Hurvínek, ktorý ožil vďaka priaznivcom železnice zo Spoločnosti Považskej dráhy Žilina. Bezpochyby zaujímavými exponátmi boli aj dva zahraničné historické koľajové vozidlá, preto je vhodné uviesť aspoň ich základné technické údaje.
 
Motorový vozeň MÁV Bb mot 640
 
Rendez 2009
 
Motorové vozne sa vyrábali v rokoch 1956 až 1958 v maďarskej lokomotívke Ganz. Okrem vozňov druhej triedy (Bb mot) sa vyrábali vozne aj s prvou triedou (ABb mot).
 
Trojnápravový podvozok 
Rendez 2009
 
Rendez 2009
 
Dvojnápravový podvozok 
Rendez 2009
 
Zaujímavosťou vozňov je použitie jedného dvojnápravového podvozku a trojnápravového podvozku na strane strojovne a batožinového oddielu. Trojnápravový podvozok je riešený tak, že vonkajšia náprava je bežná a vnútorné nápravy sú hnacie. Druhý dvojnápravový podvozok nemá pohon.
 
Motorový vozeň MÁV Bb mot 640
Výrobca:
Ganz
Rok výroby:
1956 - 1958
Naftový motor:
12 Jv 17/24
Prevod:
mechanický
Výkon:
370kW
Usporiadanie náprav:
1B'2
Priemer kolies:
920 mm
Vzdialenosť otočných bodov podvozkov:
15000 mm
Dĺžka cez nárazníky:
23000 mm
Výška skrine:
4131 mm
Šírka skrine:
2956 mm
Hmotnosť:
59 t
Max. rýchlosť
100 km/h
 
 Rendez 2009
 
Parný motorový vozeň DT1.07 (ÖBB rad 3071)
 
Parný motorový vozeň je v podstate tendrová lokomotíva, ktorá za kabínou rušňovodiča má batožinový oddiel s veľkým priestorom. Oddelená kabína a batožinový oddiel robí z tohto parného tendrového rušňa motorový vozeň. Vyrobený bol v roku 1935 vo Viedni lokomotívkou vo Florisdorfe s výrobným číslom 3081. Vzhľadom na koncepciu týchto parných motorových vozňov boli určené pre ľahké rýchliky, no nasadené boli prevažne na vedľajších tratiach. Parný motorový vozeň DT1.07 je posledný zachovaný exemplár. Vďaka použitému usporiadaniu náprav 1´B1´ mali vozne dobré jazdné vlastnosti.
 
Rendez 2009
 
Rakúsky parný motorový vozeň DT1.07 na čele mimoriadneho vlaku
Rendez 2009 
 
Parný motorový vozeň DT1.07
Výrobca:
Florisdorf
Rok výroby:
1935
Usporiadanie náprav:
1'B1' h2t
Dĺžka vozňa:
11,2 m
Priemer hnacieho kolesa:
1450 mm
Priemer behúňov:
870 mm
Priemer valcov:
290 mm
Zdvih piesta:
570 mm
Plocha roštu:
0,83 m2
Hmotnosť v službe:
44,8 t
Zásoba vody:
6,0 m3
Zásoba uhlia:
1,76 t
Max. rýchlosť:
100 km/hod.
 
Rendez 2009 

 Po prehliadke som sa ešte chvíľu prechádzal po depe a obdivoval vystavené exponáty. Popoludní som spokojný odchádzal za ďalšími povinnosťami.

 Areál depa
Rendez 2009
 
 Pod vodárenskou vežou
Rendez 2009
 
 Posledný záber pred odchodom
Rendez 2009

 Záverom sa chcem poďakovať organizátorom za dobre pripravenú akciu. K nálade prispelo určite aj slnečné počasie. Dúfam, že aj na budúci rok sa akcie zúčastnia zaujímavé naše a zahraničné historické koľajové vozidlá.

 

Fotografie z Rendezu sú uverejnené vo fotoalbume. © Ing. Peter Páteček 
 

Home