Dnes, 23. decembra 2010, si pripomíname 95. výroie uvedenia do prevádzky elezninej trate z Kvetoslavova do Šamorína. Táto naša pravdepodobne najkratšia elezniná tra u neexistuje. Jej dka bola necelých 5 km, poda hkm stanica v Šamoríne leala v polohe 4,620. Tra mala zaiatok v stanici Kvetoslavov, ktorej predchádzajúci názov bol Úzor, resp. Úzsor, Úsor (alej len „Kvetoslavov“). Táto stanica leí na bývalej Miestnej eleznici Bratislava – Komárno, dnes trati 131. S tým, o zo zrušenej trate bolo moné vidie v roku 2010 sa môete oboznámi v krátkej spomienkovej fotoreportái.
elezniná stanica Kvetoslavov sa stala odbonou pre tra do Šamorína v roku 1915. Pri tejto príleitosti bola stanica rozšírená a vybudované tu boli studne pre erpanie vody do parných rušov. Potrebné si je uvedomi, e v roku 1914 vypukla 1. svetová vojna, teda tra bola otvorená poas nej. Historické pramene hovoria o tom, e na jej výstavbe sa podieali aj vojenskí zajatci. Krátka tra viedla nenároným terénom s minimálnym spádom a malým potom oblúkov, take s jej výstavbou z tohto hadiska neboli väšie problémy. Tra leí severojunom smere.
Kvetoslavov – vlak NEx vchádza do stanice
Koncesiu pre výstavbu elezninej trate zo stanice Kvetoslavov do stanice Šamorín vydalo MO výnosom 31948 z roku 1915, priom koncesionárom bola obec Šamorín. Celkové náklady na výstavbu dosiahli 530 tisíc korún. Tra mala v cestovných poriadkoch íselno-písmenové oznaenie napr. 31c, alebo 37c.
Osobný vlak odchádza zo stanice Kvetoslavov
stanica Kvetoslavov
Kvetoslavov – koniec trate do Šamorína
Kvetoslavov – opaný pohad na tra zo Šamorína
Kvetoslavov – stanovište závorára bolo zrušené a nahradené automatickým PZZ
Ešte aj v roku 2010 sa nájdu pozostatky tejto zrušenej elezninej trate, jednak v Kvetoslavove, jednak v Šamoríne. V Šamoríne dokonca stojí aj bývalá výpravná budova, ia, i našastie, je upravená na obytný domek, ktorý je obývaný. Pravdepodobne aj vaka tomu preila táto elezniná historická budova zrušenie trate.
Kvetoslavov – priecestie na miestnej ceste
tra Kvetoslavov – Šamorín
Šamorín - severné zhlavie
Šamorín – juný pohad na staniné koaje
Šamorín – koaje v burine - smer sever
elezniná tra nebola postavená samoúelne, ale slúila predovšetkým priemyslu v Šamoríne. Zo stanice viedlo viacero vlekových koají do tunajších priemyselných a ponohospodárskych podnikov. Okrem toho tu chodilo aj dos osobných vlakov, o potvrdzujú cestovné poriadky z viacerých rokov.
Šamorín – bývalá výpravná budova
Šamorín - miesta po vlekových koajach
Šamorín - miesto po vlekovej trati
Šamorín - vleková koaj, popri nej záhradky
Šamorín - staniné koaje
Rozvoj automobilovej dopravy znamenal aj pre túto krátku tra definitívny koniec. Nevýhodou bolo tie, e do stanice v Kvetoslavove bola tra zaústená do západného zhlavia, ím do Bratislavy vytvárala úvra. Vea sa hovorí o satelitných mestách v okolí Bratislavy, a ešte viac o problémoch v doprave, teda najmä automobilovej. elezniná stanica v Šamoríne leala v blízkosti centra, take pri pouití vhodných motorových jednotiek by dnes ani úvra v Kvetoslavove nebol neprekonatený problém. Zatia o zvyšky tejto elezninej trate chátrajú, hadajú sa financie na vybudovanie rýchlostnej komunikácie a napojenia na autami preplnené ulice Bratislavy.
Cestovné poriadky z viacerých rokov
Škoda, e na stránkach mesta Šamorín som o tejto trati nenašiel ani zmienku. Záujemcom okrem uvedených prameov odporúam literatúru:
- KUBÁEK Jií, Ing., CSc., a kol.: Dejiny elezníc na území Slovenska, SR, 1999;
- HALFAR Richard, Ing. a kol.: Miestna tra Bratislava – Komárno, Albatros klub pri RD Bratislava hlavné, 2004.