Jednou zo elezniných tratí, ktoré eleznice Slovenskej republiky v materiáli „program revitalizácie elezniných spoloností“ navrhli zruši, je i tzv. margecianska spojka. Kee ma zaujímajú miesta na elezniciach, o ktorých nie sú dostupné informácie, jedného da, u dávnejšie, som sa vybral do Margecian pozrie, ako to s touto spojkou vlastne je. Výsledok môjho bádania je zverejnený v tomto lánku.
Margecianska spojka bola vybudovaná pravdepodobne pri výstavbe Trate druby, teda pri výstavbe novej dvojkoajnej trate v úseku medzi Kysakom a Margecanmi. Spojka, krátka elezniná tra spájala tra 173 ervená Skala – Margecany s traou 180 Košice – ilina. V súasnosti je spojka nefunkná, poda stavu trate je nefunkná u viac rokov.
Mapka margecianskej spojky
Spojka je jednokoajná, z trate 173 odbouje výhybkou . 8. Na tra 180 bola spojka napojená len na koaj . 1. Pre prechod od Košíc na tra 173 sa zrejme vyuívala nealeká výhyba Ruín. Napojenie spojky na tra 173 a 180 je, resp. bolo zabezpeené návestidlami a odvratnými koajami. Spojka spolu traou 173 a 180 vytvárala triangel. V priestore triangla je vybudované menšie depo pre motorovú trakciu. Viac o spojke napovedia fotografie. Poasie v ase mojej návštevy nebolo ideálne, no na druhej strane mi umonilo foti aj proti "slnku". Moju pochôdzku som zaal na stanici v Margecanoch, na mapke je miesto oznaené ako bod 3. Zo stanice som išiel po trati 173 k bodu 1, odtia po elezninej spojke k bodu 2. Pretoe tra spojky bola zarastená tak, e ani koaj nebolo vidie vrátil som sa na tra 173, a prešiel k bodu 2, k miestu kde spojka bola napojená na tra 180.
Renátka odstavená na stanici v Margecanoch 
Výpravná budova v Margecanoch 
Stavadlo svoju funkciu dávno neplní 
Vchodové návestidlo na trati 173 na vchode od ervenej Skaly 
Smer ervená Skala - tu výhybkou . 8 zaína spojka (náv. Se1)
Zaústenie spojky je chránené návestidlami a odvratnou koajou (bod 1)
Smer Margecany - výhybka . 8 a zriaovacie návestidlo Se2
Pred modrým kolíkom je návestidlo SG - smer Margecany
Tra spojky je nezjazdná, zarastená krovinami a trávou
Na niektorých úsekoch sú koajnice demontované 
Vzhadom na stav elezninej spojky som sa vrátil na tra 173 a odfotil vlak do Margecian
Obišiel som rušové depo a presunul som sa na druhý koniec spojky (bod 2) k trati 180.
Mostík na trati spojky nad miestnou cestou a návestidlo pred zaústením do trate 180 
Návestidlo na trati 180 pred dnes u neexistujúcou výhybkou spojky od Margecian 
Z húštiny sa opä vynorila koaj spojky 
Odvratná koaj na druhom konci spojky (bod 2)
Ešte zopár kríkov a...
...a sme pri trati 180 v smere do Košíc - výhybka však bola demontovaná u dávno
V pozadí pri koaji . 1 stojí návestidlo od Košíc (napravo), z trávy vyta koaj spojky
Rýchlik do Košíc prechádza miestom, kde margecianska spojka odboovala z trate 180 
Fotografie margecianskej spojky sú vo fotoalbume. Foto: © autor