Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 05.02. 2023
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Koment������������re
Prečo je výstražný štrajk rušňovodičov?
Peter, 27.05.2011 (8634 prečítané)

Mnohí sa dnes tvária prekvapene a nechápajúco, prečo vlastne tí železničiari štrajkujú. Pravdepodobne títo ľudia nevnímajú svoje okolie, nevedia čo sa okolo nich deje, alebo to, čo vnímajú, naozaj nedokážu pochopiť. Pokiaľ ide o jednoduchých ľudí, dá sa to pochopiť, horšie je, keď sú prekvapení a nechápu aj tí, ktorí železnice riadia.

O možnosti štrajku sa v súvislosti s tzv. „revitalizáciou“ uvažovalo v marci pri podpise kolektívnej zmluvy.
 
ZSSK a odbory sa dohodli na podpise kolektívnej zmluvy
 
Štrajkový výbor Federácie strojvodcov podľa Hoštáka v stredu popoludní rokuje o možnosti vyhlásenia štrajku, prípadne protestnej akcie na znak nesúhlasu so situáciou v železničných spoločnostiach. O svojom rozhodnutí by mali informovať večer. (Webnoviny, 23. marca 2011)
 
Svoj nesúhlas s reštrikčnými opatreniami dali najavo krátko na to minútovým húkaním rušňov. Svoj protest odôvodnili konkrétnymi argumentmi.
 
Rušne minútu húkali na protest proti revitalizácii železníc
 
Odborovej organizácii rušňovodičov sa nepáči, že revitalizačný program železníc nepočíta s viacerými požiadavkami odborárov. "Ak to má byť revitalizačný program, firmy by sa mali ozdraviť a nemali byť postupne likvidovaní prepravcovia," povedal ďalej Hošták. Program revitalizácie železníc podľa neho vytvára podmienky na uprednostňovanie tretích dopravcov na úkor Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. Hošták pripomenul, že osobný prepravca má postupne odovzdávať prevádzku na niektorých tratiach súkromným dopravcom. Napríklad od budúceho roka začne spoločnosť RegioJet prevádzkovať osobnú prepravu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. (Webnoviny, 25.3.2011)
 
Napríklad nesúhlasia, že štát uprednostňuje a dá viac finančných prostriedkov súkromnej spoločnosti, ktorá má od marca 2012 zabezpečovať osobnú dopravu na trati z Bratislavy do Komárna.
 
Štát dá na súkromné vlaky o dva milióny viac

Na prvú súkromnú trať pôjdu vyššie dotácie, ako keď na nej premávali štátne železnice. Na prevádzku trasy z Komárna cez Dunajskú Stredu až do Bratislavy putovalo doteraz zo štátnej kasy približne 4,7 milióna eur. Po novom to bude 6,8 milióna. (Pravda, 23.3.2011)
 
Či je konanie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v súlade s obchodným zákonníkom nech posúdia právnici. Ale z občianskeho hľadiska je konanie ministerstva škandalózne.
 
Železnice zrušia 237 spojov, 77 bude premávať s obmedzeniami
 
Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá má okolo 5 tisíc zamestnancov, podľa revitalizačného programu predpokladá uvoľniť počas troch rokov 621 pracovníkov. Plánovaný počet prepustených však môže byť nakoniec nižší vzhľadom na nižšiu redukciu vlakov. Do začiatku apríla by malo podľa plánu odísť 100 a do mája 131 pracovníkov. K začiatku rokov 2012 až 2014 by malo odísť po 130 osôb. (Webnoviny, 11.3.2011)
 
Ľudia pochopia, že pre nedostatok finančných prostriedkov sa železničná doprava zredukuje. No je škandalózne, keď sa v niektorých regiónoch doprava redukuje, alebo sa úplne zruší, zatiaľ čo v inom regióne sa ponuka vlakových spojení podstatne rozšíri. Napríklad, zatiaľ čo sa pre trať z Plešivca do Muráňa nenašlo pol milióna eur a doprava sa úplne zrušila, pre trať z Bratislavy do Komárna sa nájde navyše viac ako dva milióny eur!
 
To si niekto naozaj myslí, že protestovať proti masovému prepúšťaniu nie je legitímne? Na ulici skončí vyše 5000 železničiarov!, o ktorých nikto nebude mať záujem.
 
Európa vidí v železniciach budúcnosť, Slovensko ich likviduje

Správcovská spoločnosť koľajových tratí Železnice SR plánuje už v tomto roku prepustiť 1 700 pracovníkov, ďalších 1 000 pracovných miest zruší do konca roka 2012. Nákladné Cargo chystá odchod 1 800 zamestnancov, z toho 400 k 1. júlu tohto roka a po 700 k 1. septembru 2011 a k 1. januáru 2012. Zo Železničnej spoločnosti SR, ktorá zabezpečuje osobné vlakové súpravy, ubudne do začiatku roku 2014 okolo 620 ľudí, z toho 150 už tento rok. Ďalšie desiatky pracovníkov môžu odísť zo železničných opravárenských závodov, napríklad len ŽOS Zvolen chce aktuálne prepustiť 92 ľudí. (Pravda, 31.5.2011)
 
Proti rušeniu vlakových spojení protestovali občania i orgány samospráv. Napriek tomu bol k týmto protestom len arogantný postoj kompetentných a nezáujem!
 
Petícia proti zmenám na železniciach má 11,5 tisíca podpisov
 
Občianska iniciatíva O doprave niekoľkokrát vyzvala ku komunikácii priamo ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH). Za necelé tri mesiace však podľa jej koordinátora nedostali odpoveď. Zároveň však priznal, že nadviazali komunikáciu so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Arpádom Érsekom "K ďalšiemu stretnutiu bude ministerstvo priamo vyzvané vzhľadom k plánovanému stretnutiu obcí, samosprávnych krajov, ministerstva, železníc, odborov a našej iniciatívy," informoval Samko. Iniciatíva O doprave plánuje stretnutie zorganizovať do konca apríla a jeho výsledkom má byť plán spoločných aktivít po tom, ako v budúcom mesiaci začnú platiť zmeny vo vlakovom cestovnom poriadku. Podľa koordinátora petície bol štátny tajomník po prvých telefonátoch naklonený k stretnutiu a vyjadril podporu iniciatíve. "Po poslednom telefonáte reagoval na výzvu o stretnutie vyhýbavo. Je evidentné, že niekomu sa to nepáčilo," uzavrel Samko. (Webnoviny, 18.4.2011)
 
Zrušenie vlakov narobilo v regiónoch starosti
 
Mimoriadne zmeny v cestovnom poriadku železníc priniesli na plecia mnohých starostov obcí starosti. Nový grafikon platí presne týždeň a obmedzil spolu 339 spojov. (Pravda, 9.5.2011)
 
Ak niečo narúša dôveryhodnosť, tak je to nekompetentné riadenie. Namiesto systémových opatrení, sa prijímajú impulzívne opatrenia, pre ktoré neexistujú relevantné argumenty, tobôž už nejaké analýzy dopadu ich realizácie. Napr., ako je možné navrhnúť a vzápätí poprieť zrušenie zastavovania rýchlikov v niektorých staniciach.
 
V Čadci už nebudú zastavovať rýchliky
 
Úlohou rýchlikov vraj nie je regionálna doprava
„K určitému obmedzeniu vlakových spojov dôjde. Redukciu sme prerokovali na úrovni samosprávnych krajov, miest a obcí, väčšinou s negatívnym ohlasom. Hlavným kritériom bolo slabé využívanie a  nízka ekonomická efektívnosť prevádzkovania.  Dôvodom redukcie  vlakov sú financie,“ informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay. Podľa neho dostali zo štátneho rozpočtu menej peňazí na dopravné výkony ako vlani a tomu musia prispôsobiť rozsah dopravy. (Sme, 26.4.2011)
 
Železničná spoločnosť: Rušenie zastavovania rýchlikov sa neuskutoční
 
Po argumentoch a protestoch ZZSK pravdepodobne situáciu prehodnotila. „Rušenie zastavovania rýchlikov sa neuskutoční. Vlaky kategórie R a E budú v Čadci naďalej stáť.“ (Sme,16.5.2011)


To, že, sa bude spochybňovať legitimita štrajku sa dalo očakávať, ale ak niečo ohrozilo mobilitu obyvateľstva, bolo to zrušenie množstva vlakových spojov od 1.5.2011, za ktoré naozaj nemôžu rušňovodiči. Mimochodom, vyhrážanie sa dôsledkami je prejavom slabosti, vyjadriť slobodne svoj názor hoci aj štrajkom, je prejavom odvahy!

 


Home