Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 24.04. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Fotoreport������������������������e
S Lidlenkou po nepoznaných tratiach
Noris, 06.07.2011 (12011 prečítané)

Dňa 5. júla 2011 sa po prvý krát na Slovensku uskutočnila akcia VLAK a LIDL. Túto akciu organizovala Železničná spoločnosť Slovensko a obchodná spoločnosť LIDL. Za cenu 5,99 € bolo možné neobmedzene cestovať celý deň na tratiach ŽSR. Ja som si samozrejme túto akciu nemohol nechať ujsť a preto ponúkam reportáž z mojej cesty po nepoznaných tratiach.

Je utorok ráno, štátny sviatok, a ja ráno pred piatou hodinou vyrážam z domu a poberám sa na železničnú zastávku Prešov mesto nazývanú aj „malá stanica“. Je zamračené a po daždi. Po príchode na malú stanicu už počuť rachot prichádzajúceho vlaku. Moja cesta začala o 5:15 osobným vlakom č. 8761 do stanice Košice. Cestou do Košíc ešte dospávam noc. Po príchode do Košíc ihneď prestupujem na rýchlik 930 „Ipeľ“ z Košíc do Zvolena po mne už známej trati. Tento vlak bol žiaľ plný a preto som celú cestu do Zvolena cestoval na stojáka. Po príchode do Zvolena som mal trochu času a tak prišlo na rad fotenie.

R 930/830 - preprah HDV vo Zvolene
R 930/830 - preprah HDV vo Zvolene

R 811 Horehronec Bratislava - Košice vo Zvolene
R 811 Horehronec Bratislava - Košice vo Zvolene

Mojim ďalším cieľom bol rýchlik 811 „Horehronec“ z Bratislavy do Košíc cez Brezno. Ja som nastúpil vo Zvolene a miesto som si už našťastie zabezpečil kúpou miestenky. Nasledoval preprah, do Banskej Bystrice tento rýchlik dotiahol plecháč 242 ČD a od Banskej Bystrice do Margecian ho potiahla Renátka (754.055). Táto trať z Banskej Bystrice do Margecian (172/173) vedie krásnym prostredím horehronia, vedie cez najvyššie položený tunel na tratiach ŽSR. Za obcou Telgárt je postavený slovenský ale aj európsky unikát, tzv. Telgártska slučka. Cestou v rýchliku som obdivoval krásnu prírodu a taktiež trať prechádza aj pri prameni rieky Hron. Na zastávke Dedinky dostali cestujúci zaujímavý pokyn "dole z okien", aby sa sprievodcovia navzájom videli a mohli vypraviť rýchlik.

Telgártska slučka - zastávka Telgárt penzión
Telgártska slučka - zastávka Telgárt penzión

Most cez vodnú nádrž Palcmanská Maša
Most cez vodnú nádrž Palcmanská Maša

Po príchode do Margecian nastala opäť zmena hnacieho vozidla. Do Košíc pokračuje vlak úvraťou, takže sa tu jednoducho rušeň z Bystrice odpojí a na druhú stranu vlaku sa pripojí elektrický rušeň, ktorý vlak potiahne ďalej do Košíc. Mne sa cesta v tomto vlaku skončila v Kysaku, kde som mal trocha času, ktorý som opäť využil na fotenie.

R 811 Horehronec v Margecanoch
R 811 Horehronec v Margecanoch

IC 505 Tatran Bratislava - Košice v Kysaku
IC 505 Tatran Bratislava - Košice v Kysaku

Čas ubiehal rýchlo, pretože po chvíli už prichádzal do stanice rýchlik 610 Aupark. Vlak bol plný a ďalej sa napĺňal, ale nato som si od rána už zvykol. Tento vlak mal 13 vozňov, no cestou do Spišskej Novej Vsi pomaly naberal meškanie, zrejme preto na súpravu v Spišskej Novej Vsi pripojili postrkový rušeň, rakaňu 183. Ja som cestoval do Popradu-Tatier, tam nastúpila taká masa cestujúcich, až som bol rád že som vystúpil.

Os 8317 Poprad-Tatry - Plaveč v Poprade
Os 8317 Poprad-Tatry - Plaveč v Poprade

Ďalej som pokračoval osobným vlakom č. 8317 z Popradu-Tatier do Plavča. Tu musím vyzdvihnúť tvorcov CP, že tento vlak riadne navatovali. Na každej zastávke po Starú Ľubovňu sme ešte čakali minútu na čas pravidelného odchodu. Na tomto osobnom vlaku bol Delfín 840.006, z ktorého väčšia časť vystúpila v Studenom Potoku a pokračovala do Tatranskej Lomnice 812-kou.

Os 8415 zo Studeného Potoka do Tatranskej Lomnice
Os 8415 zo Studeného Potoka do Tatranskej Lomnice

Cesta ubiehala pomerne rýchlo. Pred Starou Ľubovňou bolo niekoľko tunelov. V Starej Ľubovni mal vlak pobyt 23 minút, čo som opäť využil na fotografovanie železničných objektov. V tejto stanici sa aj križovali osobné vlaky do/z Plavča. Po odchode zo Starej Ľubovne sme zachviľu boli v Plavči, kde som mal necelú hodinku času. Stanica v Plavči je orientovaná pomerne ďaleko od obce, ale táto stanica plní funkciu skôr nákladnej doprave ako osobnej.

Os 8317 v Starej Ľubovni čaká na križovanie
Os 8317 v Starej Ľubovni čaká na križovanie

Križovanie osobných vlakov v Starej Ľubovni
Križovanie osobných vlakov v Starej Ľubovni

Z Plavča odchádzam osobným vlakom č. 8781 tvorenom pantografovou jednotkou. Vo vlaku bola z Plavča hŕstka cestujúcich, no postupne sa vlak napĺňal. Trať medzi Plavčom a Lipanmi je zaujímava, plná oblúkov a pomalých jázd. Po chvíli sme stáli v Sabinove, kde sme sa križovali s osobným vlakom do Lipian. Zaujímavosťou tohto úseku Lipany – Prešov je to, že trať je diaľkovo ovládaná z Prešova. Moja cesta skončila pred pol ôsmou večer tam, kde začala, teda na malej stanici v Prešove.

Železničná stanica Plaveč
Železničná stanica Plaveč

Pantograf - Os 8781 do Košíc
Pantograf - Os 8781 do Košíc

Túto akciu vnímam pozitívne, pri cestovaní som spoznal pár nových ľudí, s ktorými cesta ubiehala akosi rýchlejšie. Pevne verím že sa podobná akcia bude organizovať aj v budúcnosti, aby som spoznal ďalšie nové úseky tratí.

Fotografie a text: © autor

Súvisiace články:
S Lidlenkou po nepoznaných tratiach (2.) (22.11.2011)


Home