Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 20.04. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Fotoreport������������������������e
Reportáž z GP Slovensko 2012
Peter, 12.09.2012 (7144 prečítané)

V sobotu, 8. septembra 2012, sa vo Zvolene na nákladnej železničnej stanici uskutočnil už 14. ročník pretekov parných rušňov „Grand Prix Slovensko“. Ja som sa so svojimi spoločníkmi, Dušanom a Norom, do Zvolena na populárne podujatie zašiel pozrieť.

Do Zvolena sme prišli okolo deviatej hodiny. Návštevu sme začali prehliadkou rušňového depa, v ktorom na súťaž čakali aj parné „mašinky“. V depe bolo na čo pozerať a tak sme zmeškali aj prvé kolo podujatia, ktorým boli preteky motorových vozňov radu M 131.1. V tejto súťaži zvíťazila košická posádka s motorovým vozňom Magda M 131.1125.
 
Kyvadlová doprava medzi osobnou a nákladnou stanicou
GP 2012
 
Mimoriadny vlak z Banskej Bystrice
GP 2012
 
Maďarská "Kačena"
GP 2012
 
Vyzdobený Pomaranč
GP 2012
 
Štoker
GP 2012
 
Vystavená koľajová technika
GP 2012
 
Rušne rôznych radov a náterov
GP 2012
 
Počkali sme, kým parné rušne posunovali z depa na nákladnú stanicu, a potom sme sa aj my premiestnili na plošinové vozne pristavené oproti veľkej staničnej budove, pôvodne Uhorskej severnej železnice. Oproti predchádzajúcim ročníkom došlo k zmene v čase a 14. ročník pretekov parných rušňov sa začínal už o 11.30 h.
 
Súťažiace rušne posunujú z depa
GP 2012
 
GP 2012
 
GP 2012
   
Nasledovalo predstavenie zástupcov ministerstva dopravy, železničných spoločností, ktoré podujatie podporili, poroty a tiež súťažiacich rušňov s ich posádkami. Tohtoročného podujatia sa nezúčastnili posádky z Poľska a Českej republiky. Súťaže sa tak zúčastnili dve domáce posádky a dve posádky zo zahraničia, z Maďarska a Rakúska. Slovensko zastupovala domáca posádka s parným rušňom 422.0108 (malý býček), druhou bola posádka z Prievidze s parným rušňom 464.001 (ušatá). Ušatá ráno priviezla z Prievidze mimoriadny vlak s návštevníkmi podujatia. Posádka z Maďarska na súťaž prišla s rušňom 27 MÁV so zaujímavým zeleným náterom. Posádka z Rakúska prišla s rušňom kkStB 30 33.
 
Predstavitelia ministerstva dopravy a ŽS a moderátor podujatia
GP 2012
 
Vystúpenie mažoretiek
GP 2012
 
Po predstavení súťažných posádok a parných rušňov nasledoval krátky kultúrny program, v ktorom sa predstavili mažoretky tanečnej školy Zuzana. Potom sa čakalo už len na začiatok súťaže, ktorý bol zahájený výstrelom zo stredovekého dela. Posádky zápolili v tradičných disciplínach, známych mnohým návštevníkom. Boli to dynamické disciplíny (napr. šprint), ale aj disciplíny, ktoré preverili zručnosť súťažiacich posádok (napr. anglická pošta).
 
Zápolenie
GP 2012
 
Rakúska mašinka
GP 2012
 
Maďarská mašinka
GP 2012
 
Maďarská Kačena
GP 2012
 
A opäť rakúsky rušeň kkStB 30 33
GP 2012
 
Ja som sa snažil priebeh súťaže zachytiť na video a občas som urobil nejaký záber, tak ako moji dvaja spoločníci. Súťaž parných rušňov mala rýchly priebeh, až prišla záverečná bodka, ktorou bolo kotúľanie súdku od piva na koľaji. Porota medzitým vyhodnotila súťaž a podľa predpokladov zvíťazila posádka z Maďarska.
 
Víťazná posádka s rušňom z Maďarska
GP 2012
 
Cestou cez depo sme ešte vyfotili Karkulku T 444.0055
GP 2012
 
Popoludní boli pripravené viaceré mimoriadne jazdy. Najprv išiel do Banskej Bystrice parný vlak, tento sme vyfotili pri jeho odchode zo Zvolena. Potom sme sa rozhodli ísť fotiť mimoriadny vlak do Krupiny, na ktorom išiel Pomaranč T 678.0012. Na vlak sme počkali kúsok za Zvolenom pri Neresnickom tuneli a potom sa nám ho pošťastilo vyfotiť aj v Podzámčoku.
  
Ušatá 464.001 na čele mimoriadneho vlaku
GP 2012
 
Zvolen mesto
GP 2012
 
Z Neresnického tunela vychádza Pomaranč T 678.0012
GP 2012
 
Podzámčok
GP 2012
 
Cestou domov sme sa zastavili ešte pred Zvolenskou Slatinou, kde sme počkali na návrat motorového vlaku z Kriváňa. Žiaľ, na oblohe bolo stále dosť veľa oblačnosti, a ako to už býva, pri prechode vlaku oblaky zakryli slnko. Napriek tomu sme domov odchádzali spokojní s výletom do Zvolena.
 
Mimoriadny motorový vlak pri návrate z Kriváňa
GP 2012
  
Na záver zostáva už len poďakovať Klubu historickej techniky pri RD Zvolen a všetkým, ktorí podujatie pripravili a zabezpečili. Poďakovanie patrí aj novému moderátorovi podujatia, Mgr. Ľ. Lehotskému z Klubu historických koľajových vozidiel pri RD Haniska pri Košiciach, ktorí 14. ročník GP Slovensko moderoval.
 
Viac forografií z podujatia je vo fotoalbume.

Home