Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 29.03. 2024
Home | Top 10 | Vyhžadávanie |
Fotoreport����e
Kražoviansky tunel 2.
Peter, 04.11.2012 (85405 prečítané)

Kražoviansky tunel 2. leží na elektrifikovanej železničnej trati 180 Košice – Žilina, medzi stanicami Kražovany a Turany. Vybudovaný bol pri výstavbe druhej kožaje medzi Žilinou a Spišskou Novou Vsou, s ktorou sa začalo ešte pred vznikom Slovenského štátu a Slovenské železnice v stavebných prácach pokračovali. Niektoré úseky boli dokončené ešte počas vojny. Nový dvojkožajný Kražoviansky tunel bol dokončený až po ukončení druhej svetovej vojny v roku 1948.

Dvojkožajný Kražoviansky tunel 2. dlhý 499 m leží v km 300,511, západne od železničnej stanice Kražovany. Jeho svetlý tunelový prierez je 9,0/6,5 m. Razený bol rakúskou tunelovacou metódou. Nadložie nad tunelom dosahuje výšku 110 m. Pri razení tunela v prostredí tvoreného vápencom a dolomitom sa vyskytli viaceré poruchy, tzv. komíny, ktoré museli by vyplnené kamenným murivom. Obmurovka je betónová, sčasti z andezitového a žulového kameňa. Izolácia je betónová s prísadou trisocal.
 
Počas výstavby vodného diela Krpežany v rokoch 1951 až 1957 došlo k preloženiu hlavnej cesty a železničnej trate.
 
Situácia pred a po výstavbe VD Krpežany
Mapa z čias pred výstavbou VD Krpežany (zdroj)
Kražoviansky tunel
 
Súčasný stav
Kražoviansky tunel
  
Východný portál (P1)
Kražoviansky tunel
 
  Tunel je postavený v oblúku
Kražoviansky tunel
 
Nadložie nad tunelom dosahuje výšku 110 m
Kražoviansky tunel
 
Osobný vlak sa blíži k tunelu
Kražoviansky tunel
  
Kražoviansky tunel
 
Západný portál (P2)
Kražoviansky tunel
 
 Návestidlo autobloku tesne pred portálom 
Kražoviansky tunel
 
Cesta I/18 nad tunelovou rúrou
Kražoviansky tunel
 
Tunelová rúra je predĺžená - predsunutá pred svah
Kražoviansky tunel
 
Zárubný múr
Kražoviansky tunel
 
Pohžad zhora na vlak vchádzajúci do tunela
Kražoviansky tunel
 
Situácia pred tunelom - teleso trate slúži ako hrádza VD
Kražoviansky tunel
  
Kražoviansky tunel (1.) na KBŽ
 
Po vybudovaný nového Kražovianskeho tunela (2.) bol z prevádzky vyradený starý Kražoviansky tunel vybudovaný na Košicko-bohumínskej železnici, ktorý leží v blízkosti nového tunela v tom istom masíve. Tunel dlhý 407,6 m bol vybudovaný v oblúku s polomerom 380 m. Obmurovka bola aj tomto v tuneli urobená len na problémových miestach a tunel tak pripomína jaskyňu, podobne ako Margeciansky tunel. Pri výstavbe priehrady Krpežany bola preložená hlavná cesta I/18 a západný vstup do tunela bol zasypaný. Tunel je od tej doby nepriechodný. Nejaký čas sa využíval ako sklad.
 
Starý tunel je schovaný v poraste
Kražoviansky tunel na KBŽ
 
Priestor pred tunelom
Kražoviansky tunel na KBŽ
 
Vchod do tunela
Kražoviansky tunel na KBŽ
 
Vnútorný priestor tunela bývalej KBŽ
Kražoviansky tunel na KBŽ
 
Viac fotografií tunelov je vo fotoalbume. Informácie boli čerpané z literárnych zdrojov:
 
  • Ing. Jiří Kubáček, CSc. a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava 1999;
  • Rudolf Kukučík, Pavol Kukučík: Železničné a cestné tunely, ŽSR 2002.

Súvisiace články:
Modernizácia železničnej trate Poprad – Lučivná (31.01.2018)
Železničná stanica Vydrník (KBŽ) (14.01.2016)
Rekonštrukcia prijímacej budovy v Košiciach pokročila (2.) (25.10.2015)
Pendolino na Slovensku opä skončilo (24.07.2015)
Po stopách záhadného (ne)tvora (30.03.2015)
Štrba je Štrba (04.11.2014)
Rekonštrukcia prijímacej budovy v Košiciach pokročila (26.10.2014)
Jarné práce pod Tatrami (16.03.2014)
Snehové spravodajstvo zo Štrby (09.02.2014)
Ako si v piatok zresetova hlavu (27.09.2013)
Historický kalendár (1.) (01.06.2013)
Zimná pohžadnica zo Štrby (05.03.2013)
Vykožajenie nákladného vozňa vo Východnej (08.10.2012)
Utorok vo Važci (21.02.2012)
Železničná stanica Košice prejde obnovou (20.01.2012)
Štiavnický tunel (05.01.2012)
Bujanovský tunel (11.11.2011)
Mimoriadne vlaky Margecany – Krompachy po novom (10.09.2010)
Vlaky nahradia autobusy v úseku Margecany – Krompachy (25.08.2010)
Ružín – viadukt, tunel, zastávka, výhybňa (23.12.2009)
ahanovský tunel (08.11.2009)
Modernizácia železničnej stanice Poprad-Tatry (2.) (31.10.2007)
Modernizácia železničnej stanice Poprad-Tatry (1.) (30.10.2007)
Tra 180: Žilina - Vrútky - Poprad-Tatry - Margecany - Kysak - Košice (27.09.2007)


Home