Kraoviansky tunel 2. leí na elektrifikovanej elezninej trati 180 Košice – ilina, medzi stanicami Kraovany a Turany. Vybudovaný bol pri výstavbe druhej koaje medzi ilinou a Spišskou Novou Vsou, s ktorou sa zaalo ešte pred vznikom Slovenského štátu a Slovenské eleznice v stavebných prácach pokraovali. Niektoré úseky boli dokonené ešte poas vojny. Nový dvojkoajný Kraoviansky tunel bol dokonený a po ukonení druhej svetovej vojny v roku 1948.
Dvojkoajný Kraoviansky tunel 2. dlhý 499 m leí v km 300,511, západne od elezninej stanice Kraovany. Jeho svetlý tunelový prierez je 9,0/6,5 m. Razený bol rakúskou tunelovacou metódou. Nadloie nad tunelom dosahuje výšku 110 m. Pri razení tunela v prostredí tvoreného vápencom a dolomitom sa vyskytli viaceré poruchy, tzv. komíny, ktoré museli by vyplnené kamenným murivom. Obmurovka je betónová, sasti z andezitového a ulového kamea. Izolácia je betónová s prísadou trisocal.
Poas výstavby vodného diela Krpeany v rokoch 1951 a 1957 došlo k preloeniu hlavnej cesty a elezninej trate.
Situácia pred a po výstavbe VD Krpeany
Mapa z ias pred výstavbou VD Krpeany (zdroj)
Súasný stav
Východný portál (P1)
Tunel je postavený v oblúku
Nadloie nad tunelom dosahuje výšku 110 m
Osobný vlak sa blíi k tunelu
Západný portál (P2)
Návestidlo autobloku tesne pred portálom
Cesta I/18 nad tunelovou rúrou
Tunelová rúra je predená - predsunutá pred svah
Zárubný múr
Pohad zhora na vlak vchádzajúci do tunela
Situácia pred tunelom - teleso trate slúi ako hrádza VD
Kraoviansky tunel (1.) na KB
Po vybudovaný nového Kraovianskeho tunela (2.) bol z prevádzky vyradený starý Kraoviansky tunel vybudovaný na Košicko-bohumínskej eleznici, ktorý leí v blízkosti nového tunela v tom istom masíve. Tunel dlhý 407,6 m bol vybudovaný v oblúku s polomerom 380 m. Obmurovka bola aj tomto v tuneli urobená len na problémových miestach a tunel tak pripomína jaskyu, podobne ako Margeciansky tunel. Pri výstavbe priehrady Krpeany bola preloená hlavná cesta I/18 a západný vstup do tunela bol zasypaný. Tunel je od tej doby nepriechodný. Nejaký as sa vyuíval ako sklad.
Starý tunel je schovaný v poraste
Priestor pred tunelom
Vchod do tunela
Vnútorný priestor tunela bývalej KB
Viac fotografií tunelov je vo fotoalbume. Informácie boli erpané z literárnych zdrojov:
- Ing. Jií Kubáek, CSc. a kol.: Dejiny elezníc na území Slovenska, SR, Bratislava 1999;
- Rudolf Kukuík, Pavol Kukuík: elezniné a cestné tunely, SR 2002.