Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 04.02. 2023
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Zahrani������������ie
Nahliadnutie do interiéru Orient-Expressu
Noris, 11.11.2012 (7547 prečítané)

Bolo to v sobotu, 6.10.2012, keď som mal tú možnosť nahliadnuť do interiéru tohto historického a v súčasnosti najluxusnejšieho vlaku, ktorý premáva v Európe. Jednalo sa konkrétne o Venice Simplon-Orient-Express, ktorý premáva cez mnoho miest v Európe z Paríža do Istanbulu. Ponúkam vám informácie a pohľad do interiéru tohto vlaku, ktorý sa mi podarilo nafotiť na Smíchovskom nádraží v Prahe.

Na úvod trocha histórie. Prvá jazda Orient-Expressu sa uskutočnila 4.11.1883 a viedla z Paríža do vtedajšieho Konštantínopolu. V tom čase sa ale nejednalo o priame spojenie, kedže ešte v Rumunsku nebol postavený železničný most cez rieku Dunaj. Cestujúci sa po Dunaji preplavili loďou, odkiaľ pokračovali do Varny v Bulharsku. Potom boli cestujúci opäť prevezení loďou do konečnej stanice – Konštantínopolu, dnešného Istanbulu. V roku 1888 nastala zmena, keď Orient-Express začal chodiť po novej trase cez Belehrad a Sofiu priamo do Konštantínopolu. Orient-Express premával po podobných trasách v podstate až do roku 2009, kedy zanikol.

Orient-Express na čele s rušňom 362.109-1 na Smíchovskom nádraží v Prahe
Orient-Express na čele s rušňom 362.109-1 na Smíchovskom nádraží v Prahe

V roku 1982 vznikol Venice Simplon-Orient-Express, ktorý v súčasnosti nahrádza ten pôvodny Orient-Express. Spoločnosti prevádzkujúcej tento „novodobý“ Orient-Express sa však v minulosti podarilo získať niektoré originálne vozne, ktoré jazdili na legendárnom Orient-Expresse. Vozne su z rokov 1925 – 1935. Veľká časť však bola zničená behom prevádzky, alebo cez druhú svetovú vojnu. Vozne ktoré jazdia dnes, su kompletne zreštaurované a majú nové podvozky, ktoré dovoľujú rýchlosť až 140 km/h.

Detail na zrekonštruovaný podvozok jedného z vozňov
Detail na zrekonštruovaný podvozok jedného z vozňov

Bočná skriňa jedného z vozňov
Bočná skriňa jedného z vozňov

Súpravu vlaku, ktorú som mal možnosť navštíviť obsahovala spolu až 17 týchto pôvodných zrekonštruovaných vozňov. Súpravu vlaku tvoria 3 reštauračné vozne, 1 barový vozeň, 11 lôžkových vozňov, a 2 služobné vozne. Súprava ma dĺžku takmer pol kilometra a váhu necelých 1000 t.

Interiér barového vozňa
Interiér barového vozňa

Interiér jedného z reštauračných vozňov
Interiér jedného z reštauračných vozňov

Ako už bolo spomenuté, tento vlak spája metropoly Paríž a Istanbul. No je ho možné zastihnúť aj v týchto mestách: Rím, Benátky, Viedeň, Praha, Budapešť, Bukurešť, Drážďany a Krakov. Zaujímavosťou tohto vlaku je aj skutočnosť, že pasažieri musia mať na sebe počas cesty spoločenský odev (u pánov smoking, u dám večerné šaty).

Interiér jedného z reštauračných vozňov
Interiér jedného z reštauračných vozňov

Interiér jedného z lôžkových vozňov
Interiér jedného z lôžkových vozňov

Faktom však zostáva, že tento vlak je určený predovšetkým pre ľudí, ktorí majú chuť stráviť niekoľko dní v luxusnom vlaku a v kvalitnej spoločnosti, čomu zodpovedá aj cena za prepravu týmto vlakom. Viac fotografií interiéru je v pripojenom fotoalbume.

Fotografie © autor

Text v článku je prebraný z webových stránok www.orientexpress.cz, www.wikipedia.org, www.vsoe.com a upravený autorom.


Home