elezniná tra z Tornanádasky MÁV je zaústená do západného zhlavia stanice Tura nad Bodvou. Obec Tura nad Bodvou je známa cementárou, ale i torzom turnianskeho hradu, ktorý sa vypína nad obcou. Prvá elezniná tra do Turne nad Bodvou bola vybudovaná z Košíc, konkrétne zo stanice Barca, leiacej na trati Miškovec (ma. Miskolc) – Košice. Tra vedie cez Moldavu nad Bodvou, z ktorej bola vybudovaná odboka do Medzeva a z nej alšia odboka Pokaj – Baa Lucia. Prevádzka na trati z Košíc do Turne nad Bodvou bola zahájená 12. októbra 1890, na odbokách da 1. augusta 1894. O pár rokov neskôr, da 23. augusta 1986, bola zahájená prevádzka na pribline 57,5 km dlhej „Miestnej eleznici v údolí Bodvy“, ktorá bola vybudovaná z odboujúcej stanice Sajóecseg leiacej na trati MÁV Miskolc – Bánréve.
Po vzniku 1. SR tra z Tornanádasky (MÁV) do Turne nad Bodvou preala štátna hranica. V najstaršom výberovom cestovnom poriadku z roku 1924, ktorý mám k dispozícii, nie je o premávke na tejto trati iadna zmienka. Pravdepodobne osobná doprava na tejto trati v tom ase u nefungovala.
Po 2. svetovej vojne bola vybudovaná elezniná tra z Roavy do Turne nad Bodvou, na ktorej bola prevádzka zahájená 23. januára 1955. Najväšou stavbou na tejto trati bol Jablonovský tunel. elezniná stanica Tura nad Bodvou sa po zahájení dopravy na trati (Zvolen –) Plešivec – Košice stala odbonou pre tra do Tornanádasky.
elezniná tra Tura nad Bodvou (SR) – Tornanádaska (MÁV) dlhá asi 8 km vedie nenároným prevane rovinatým terénom. Poda hektometrovníka, ktorý som objavil tesne pred štátnou hranicou, je tra na slovenskom území dlhá cca 3,2 km. Tesne pred štátnou hranicou je bývalá zastávka Hídvégardó (MÁV), z ktorej je vybudovaná odboka, resp. vleka do lomu v katastri slovenskej obce Hosovce. Vleková koaj tu ešte stále existuje. Pred pár rokmi tu stála aj menšia budova zastávky, ale tá v súasnosti u neexistuje. Stanica MÁV Tornanádaska je poslednou na trati, kam pravidelne premávajú osobné vlaky, ale tra je na maarskej strane udriavaná a zjazdná a po štátnu hranicu.
Mapka lokality
V ostrom kontraste s maarským úsekom je tra na slovenskom území. Drevené podvaly sú na viacerých miestach úplne prehnité. Skoro na celom úseku trate chýbajú elezné podloky, skrutky a spojky. To, o sa dalo rozobra a odnies do zberných surovín, je rozkradnuté. Tra je nezjazdná, na viacerých miestach husto zarastená stromami a náletovými drevinami. Za stanicou Tura nad Bodvou v smere k štátnej hranici je na trati menší betónový mostík (priepust) nad Hájnickým potokom. Pribline v strede slovenského úseku je alší elezný most nad potokom Tura. Svoj výlet a aj túto reportá som rozdelil na tri asti. V prvej sa pozrieme na tra z Tornanádasky po štátnu hranicu. V druhej asti budem pokraova od štátnej hranice po elezný most nad potokom Tura. Tretia as dokumentuje úsek trate opaným smerom zo stanice Tura nad Bodvou po elezniný most nad potokom Tura.
Úsek Tornanádaska MÁV – štátna hranica MR/SR
Tornanádaska MÁV - osobný vlak
Nefunkné návestidlo od Turne nad Bodvou 
Chránené elezniné priecestie s blikajúcim bielym svtelom
Poná skratka do obce Hídvérgardó
Vleka do lomu
Zastávka Hídvégardó s odbokou do lomu
Priepus
Smer Tornanádaska MÁV
Úsek štátna hranica MR/SR – most nad potokom Tura
Smer Tura nad Bodvou
Trasa trate je oznaená kríkmi
Hektometrovník s údajom km 3,2
Zarastená tra
km 3,0
Návestidlo zhrdzavené z oboch strán
km 2,8
Zhnité podvaly, chýbajúce skrutky, podloky
Pohad na vlak na trati 160
Koajnice vone leia na zhnitých podvaloch
km 2,5 
km 2,4
Blišie k mostu nad potokom Tura ide tra na zvýšenom násype
Koaj strácajúca sa v húštine
Kriovanie s ponou cestou
Pohad do húštiny jedným aj druhým smerom
Strácajúci sa elezný most nad potokom Tura
Úsek Tura nad Bodvou – most nad potokom Tura
Stredná as výpravnej budovy stanice Tura nad Bodvou
Boný pohad
Súbeh koají
Návestidlá umiestnené na lávke
Ako tak priechodný úsek trate
Tra do Tornanádasky klesá 
Smer Tura nad Bodvou
Betónový mostík nad Hájnickým potokom
Pohad jedným aj druhým smerom
Nepriechodný úsek trate skrytý v kríkoch
elezný most nad potokom Tura
Postupne bude celý most rozkradnutý
O budúcnosti elezninej trate na slovenskom území je pravdepodobne rozhodnuté. K jej fyzickej likvidácii doteraz nedošlo zrejme len kvôli chýbajúcim finanným prostriedkom potrebných na likvidané práce. Kedysi na tejto trati fungovala aspo nákladná peána doprava, priom ruše tlail súpravu vozov z Turne nad Bodvou na vleku lomu v Hosovciach. Dnes sa vápenec dopravuje výlune nákladnými autami. V priebehu krátkeho asu, ktorý som strávil pochôdzkou po tejto zabudnutej trati, prešlo po ceste k lomu a opaným smerom mnostvo nákladných áut s akotonánymi návesmi.
Dnes vápenec z lomu vozia nákladné autá
Viac fotografií zo elezninej trate Tornanádaska (MÁV) – Tura nad Bodvou je vo fotoalbume. Foto: © autor