Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 29.03. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Fotoreport����e
Oslava 120. výročia tisovskej zubačky
Peter, 30.11.2016 (41445 prečítané)

Dnes si pripomíname 120. výročie začiatku prevádzky na ozubnicovej trati z Tisovca do Pohronskej Polhory. V predtermíne, v sobotu 22. októbra 2016, sa na stanici v Tisovci uskutočnila spomienková akcia, ktorú pripravil OZ Zubačka. Ja som sa do Tisovca zašiel pozrieť.
 

Pri príležitosti osláv 120. výročia bol z českého Tanvaldu do Tisovca prepravený aj jeden motorový ozubnicový rušeň radu T 426.0, ktorý bol kedysi dodaný na prevádzku na ozubnicovej trati v Tisovci. Práve prítomnosť tohto rušňa ma do Tisovca lákala.
 
Na stanicu v Tisovci som prišiel dopoludnia. Slávnostný parný vlak išiel z Brezna do Tisovca a do jeho príchodu som mal k dispozícii čas asi hodinu a pol. Tento som využil na prechádzku po stanici, návštevu tunajšieho menšieho múzea a fotenie. Na jednej koľaji boli na kavalkádu pripravené motorové rušne a motorový vozeň OZ Zubačka. Prehliadka železničnej techniky bola súčasťou osláv. Urobil som pár záberov a vybral som sa k točni. Aby mohla slúžiť svojmu účelu, museli byť vykonané stavebné úpravy, takže točňa teraz už slúži svojmu účelu.
 
Zostávajúci čas do príchodu slávnostného parného vlaku rýchlo uplynul, tak som sa vybral pred vchod do stanice, aby som jeho príchod zaznamenal. Za parným vlakom išiel ešte aj požiarny vlak. Keď oba vlaky vošli do stanice, presunul som sa aj ja na miesto konania osláv, ktorých priebeh najlepšie dokumentujú fotografie. Už len doplním, že pri tejto slávnostnej príležitosti bola na výpravnej budove odhalená pamätná tabuľa.
 
Slávnostný parný vlak vchádza do stanice v Tisovci
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
O kúsok bližšie
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Požiarny vlak
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Prebiehajúce oslavy
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Odhalenie pamätnej tabule
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Primátor mesta Tisovec poskytuje rozhovor
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Dychovka na oslave nesmie chýbať
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Parná tisovská zubačka
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Dva ozubnicové rušne sa stretli
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
T 426.003 posunuje
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
DTTO
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Slávnostný motorový vlak odchádza do Brezna
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Ráno v Tisovci
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
V železničnom múzeu
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Točňa bola upravená...
 Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
...a slúži svojmu účelu
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
Rušeň  radu T 426.0 – stručný technický popis
 
Rušeň  radu T 426.0 bol určený pre prevádzku na tratiach s Abtovou ozubnicou. Pre potreby prevádzky na ozubnicových tratiach v Československu, v Tanvalde a Tisovci, boli v Rakúsku vyrobené štyri motorové ozubnicové rušne.
 
Na ráme je uložená kapota s vežovou kabínou rušňovodiča. V prednej kapote je umiestnený naftový motor SGP T 12b, vodou chladený komôrkový dvanásťvalec do V. Čiastočne pod kabínou rušňovodiča a čiastočne pod zadnou kapotou je v ráme rušňa zavesená spoločná skriňa s dvoma hydrodynamickými prevodovkami Voith, tieto sú poháňané od naftového motora kĺbovým hriadeľom. Hlavná dvojmeničová hydrodynamická prevodovka poháňa cez mechanickú prevodovku s reverzáciou jalový hriadeľ a ďalej pomocou delených spojníc štyri dvojkolesia uložené v ráme rušňa. Druhá hydrodynamická prevodovka  obsahuje dva meniče, jeden pre smer jazdy dopredu a druhý pre smer dozadu, a poháňa cez mechanickú prevodovku bez reverzácie ozubnicový stroj, tlapovo zavesený na nápravách druhého a tretieho dvojkolesia. K pohonu ozubnicového stroja slúži vždy len jeden z meničov, druhý možno v príslušnom smere jazdy využiť ku krátkodobému protismernému hydrodynamickému brzdeniu. Adhézny pohon prenáša približne 71 %  výkonu, ozubnicový len 9 % výkonu; pri plnom výkone naftového motora pripadá na adhézny pohon 546 kW, na ozubnicový len 208 kW.
 
Rušeň má päť nezávislých bŕzd: samočinnú a priamočiaru pneumatickú brzdu pôsobiacu na adhézne dvojkolesia, hydrodynamickú brzdu pôsobiacu na ozubnicové kolesá, ručnú pásovú brzdu pôsobiacu taktiež na ozubnicové kolesá a ručnú klátikovú brzdu pôsobiacu na adhézne dvojkolesia.
 
Do Tisovca boli dodané dva kusy týchto ozubnicových rušňov s poradovými číslami 001 a 003. V Tisovci boli rušne určené na prevádzku len na nákladných vlakoch. Pri skúšobnej jazde však z dôvodu zlého stavu koľajového zvršku došlo k vykoľajeniu rušňa. Prevádzka bola na trati zastavená a trať sa začala rekonštruovať. Ozubnicové rušne začali chodiť na nákladných vlakoch v úseku Tisovec – Jesenské. V júli 1963 bol rušeň 003 odovzdaný do strojovej stanice v Tanvalde a v októbri 1964 tam bol odovzdaný aj rušeň 001. Trať z Tisovca do Pohronskej Polhory bola síce zrekonštruovaná, ale v Tisovci bola medzitým zrušená železiareň, takže zanikla aj potreba voziť nákladné vlaky z Tisovca na Horehronie.
 
Označenie rušňa
Oslavy 120. výročia Zubačky v Tisovci
 
 
715
 
predchádzajúce označenie
T 426.0
 
výrobca
SGP Floridsdorf
 
továrenské označenie
LDH 742/283 AZ
 
rok výroby
1961
 
rozchod
1 435
 
usporiadanie náprav
D zz
 
max. povolená rýchlosť (adhézna trať)
50
km/hod
max. povolená rýchlosť (na ozubnici)
20
km/hod
hmotnosť  v službe
62,8
t
dĺžka cez nárazníky
12140
mm
max. výška skrine rušňa nad TK
4 500
mm
max. šírka skrine rušňa
2 950
mm
rázvor rušňa
5 900
mm
rázvor ozubnicových kolies
1 170
mm
priemer ozubnicových kolies
840
mm
priemer nových kolies
1 100
mm
min. polomer oblúka – adhézna trať
100
m
min. polomer oblúka – ozubnica
180
m
 
 
 
typ spaľovacieho motora (diesel)
SGP T 12b
 
 - výkon motora
809
kW
objem palivovej nádrže
1 510
l
prenos výkonu
hydrodynamický
 
maximálna ťažná sila – adhézna trať
147
kN
maximálna ťažná sila – ozubnica
257
kN
 
Viac fotografií z osláv 120. výročia zubačky v Tisovci je vo fotoalbume. Foto: © autor
 
Použitá literatúra:
  • Ing. Jaromír Pernička a kol.: ŽM - Motorové lokomotivy v ČR a na Slovensku M-Presse s.r.o. 2009.

Súvisiace články:
Mechanické závory v Hačave zanikli (19.02.2018)
Nedeľa so Zubačkou (12.07.2015)
Tip na výlet: Ozubnicový parný vlak vyjde na trať (01.10.2014)
Doprava na trati z Tisovca do Brezna je obnovená (08.09.2014)
Vitaj Zubačka... (22.05.2014)
Na trati Tisovec – Brezno postavia nové mosty (14.05.2014)
Prvý parný deň v Tisovci (20.04.2014)
Trať Tisovec – Pohronská Polhora dostala ďalší úder (17.03.2013)
Železničná stanica Tisovec (30.04.2012)
Hrozí zánik trate Jesenské – Brezno? (05.04.2011)
Železničná trať z Pohronskej Polhory do Tisovca je národnou kultúrnou pamiatkou (11.02.2008)
Tisovecký (Tisovský) tunel (19.01.2008)
Trať 174: Brezno - Tisovec - Rimavská Sobota - Jesenské (27.09.2007)


Home