Zimné jazdy historickými vláčikmi na trati 153

Autor: Ing. Peter Páteček <peter.patecek(at)zeleznicne.info>, Téma: Fotoreportáže, Vydané dňa: 10. 02. 2008

 V sobotu 9. februára 2008 sa uskutočnila jedna z prvých akcií z príležitosti 160. výročia príchodu prvého parného vlaku na Slovensko. O význame 160. výročia príchodu parného vlaku na Slovensko bude možno jeden z ďalších článkov. Teraz sa však spoločne pozrime na akciu, ktorej som sa zúčastnil spolu s mnohými fanúšikmi železnice. Akciu pripravil Klub historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene. Aby som náhodou v pracovnom zápale nezabudol poďakovať, poďakujem sa radšej hneď teraz v úvode všetkým, ktorí túto skvelú akciu pripravili a zrealizovali.


Predpoveď na sobotu bola celkom dobrá, jasno až polojasno. Keďže som chcel na túto akciu ísť, vyrazil som skoro ráno ešte za tmy. No po príchode do Zvolena som hromžil na meteorológov, pretože tu bolo zamračené a chladno. Ale napriek mračnám bola nálada výborná a to najmä vďaka stretnutiu zo známymi ľudmi, s ktorými sme si srdečne podávali ruky. Veď takéto akcie sú aj, a najmä, o ľudoch.

Stáva sa, že nie vždy vyjde všetko podľa predpokladov. Tak tomu bolo aj včera, keď sa namiesto Malého býčka v čele mimoriadneho vlaku zo Zvolena do Krupiny objavil Pomaranč T678.0012. Aj keď došlo k tejto zmene, nič to neubralo na atraktívnosti podujatia. Práve naopak. Pomaranč na 153 nebýva každý deň. Namiesto rečí však chcem ponúknuť zopár záberov z uskutočnenej akcie. Tá včerajšia akcia sa konala, ako som už spomenul, na trati 153 zo Zvolena do Šiach, ale ja som bol prítomný iba na úseku Zvolen - Krupina, kde mal ísť pôvodne parný vlak. Motorový vlak išiel podľa pôvodného plánu až do Šiach.

Pomaranč T 678.0012 na čele slávnostného vlaku

Hurvínek M 131.1053 s prívesným vozňom stojí obďaleč

Malý býček 422.0108 na konci vlaku

Žiaľ, po 160. rokoch je mnoho našich železničných tratí spustnutých. Od roku 2003 na viacerých tratiach nechodia osobné vlaky. Nákladné sa tu objavujú zriedkavo. Trať 153, na ktorej sa uskutočnila aj prvá akcia pod symbolom 160. výročia príchodu prvého parného vlaku na Slovensko, patrí medzi ne.

Spomienkový vlak za Zvolenom

Veľmi som uvítal túto akciu, pretože som túto trať chcel spoznať. To sa mi aspoň čiastočne podarilo. A bola to príležitosť vypočuť si aj názory ľudí, ktorí žijú v tomto zaujímavom kraji Slovenska.

Keďže slnko bolo schované za mrakmi, vlak sa dal fotiť z oboch strán

Bolo zaujímavé sledovať ľudí, ako trpezlivo čakali na príchod slávnostného vlaku...


...ako s nostalgiou spomínali na časy, keď tu vlaky chodili pravidelne každý deň

Podzámčok a Pomaranč 1

...ako nechápavo krútili hlavami nad tým, prečo tu osobnú dopravu zrušili

Podzámčok a Pomaranč 2

...s akým nadšením vdychovali parnú nádheru Malého býčka



...s akým nadšením počúvali dunenie Pomaranča

Babiná

...ako nadšene vítali motoráčik v podobe Hurvínka

Babiná

Oba spomienkové vlaky v obkľúčení návštevníkmi akcie a fanúšikmi železnice

Krupina

Pomaranč pózuje pod vodárenskou vežičkou

Sedím si na streche a je mi dobre

Včera sa uskutočnila prvá akcia, ktorá nám mala pripomenúť krásne výročie. Slovensko sa už pred 160. rokmi začlenilo k železničnej Európe. Prvý parný vlak, ktorý prišiel z Viedne do Bratislavy spojil naše Slovensko s Európou. Parný rušeň Bihár priviezol prvý parný vlak z Viedne do Bratislavy. Presne po tej trati, po ktorej neskôr chodil aj známy Orient expres z Paríža do Bukurešti a Istanbulu.

Záverom pozdravujem všetkých priateľov, s ktorými som sa na tejto super akcii stretol. Fotografie z akcie sú uverejnené vo fotoalbumeFoto: © Ing. Peter Páteček