Terminologický slovník
A | B | č | D | E | G | H | K | L | M | N | O | P | R | S | T | ú | V | Z
Abt Roman
Abt Roman (1850 – 1933)
Švajčiarsky inžinier Roman Abt sa narodil v Bünzene v roku 1850. V Zürichu vyštudoval strojné inžinierstvo. Pracoval v Paríži, kde v roku 1882 navrhol a dal si patentovať ozubnicový koľajový systém pre horské dráhy. Základným princípom ozubnicového koľajnicového systému je to, že v každom okamihu je v zábere minimálne jedno ozubené koleso. Tento Abtov ozubnicový koľajový systém bol do roku 1914 použitý na 66 železničných tratiach a po 1. svetovej vojne na ďalších šiestich tratiach.
Aj na Slovensku je železničná trať, kde tento jedinečný ozubnicový systém bol použitý. Ide o úsek trate 174 medzi Pohronskou Polhorou a Bánovom, kde je prevýšenie takmer 50 promile. Dnes však ozubnicový systém tu chodiace vlaky nevyužívajú.
Abtov koľajnicový ozubnicový systém - trať 174 medzi Pohronskou Polhorou a Bánovom
Okrem ozubnicového koľajnicového systému Abt skonštruoval aj zaujímavú koľajovú výhybňu, resp. výhybku, ktorá umožňuje križovanie kabín pozemnej lanovky. Na Slovensku je takáto výhybňa použitá na pozemnej lanovej dráhe zo Starého Smokovca na Hrebienok.
Abtova výhybňa - lanová dráha Starý Smokovec - Hrebienok
Abtova výhybka, resp. výhybňa spočíva na jednoduchom princípe. Jedna kabína lanovky má na oboch podvozkoch na jednej strane koleso s obojstranným okolesníkom, na druhej strane podvozkov sú kolesá bez okolesníka. Koleso s obojstranným okolesníkom je vodiacim. Samozrejme, že druhá kabína lanovky má vodiace koleso s obojstranným okolesníkom na opačnej strane podvozkov. Tak je zabezpečené bezproblémové križovanie vo výhybni. Koleso s obojstranným okolesníkom vedie jednu kabínu po vždy pravej a druhú kabínu vždy po ľavej strane výhybky v oboch smeroch jazdy a vnútorné kolesá bez okolesníkov výhybkou iba prebehnú.
Abtova výhybňa - lanová dráha Starý Smokovec - Hrebienok
Abtova výhybňa - lanová dráha na Petřín v Prahe