Infoblok
IP adresa: 54.89.24.147
Dátum: 28. 03. 2024
Čas: 20:37
Meniny má: Soňa
Zajtra: Miroslav
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 3109
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, tra 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 2851
znĂĄmka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2976
znĂĄmka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2748
znĂĄmka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 3181
znĂĄmka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 2817
znĂĄmka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, tra 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 2879
znĂĄmka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2817
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2593
znĂĄmka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, tra 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 2610
znĂĄmka: 0

» ĎalĹĄie fotografie
Mosty a tunely: tra 180

ahanovský tunel

ahanovský tunel
ahanovský tunel leží na trati 180 z Košíc do Žiliny medzi železničnými stanicami ahanovce a Kostožany nad Hornádom. Tunel je dvojkožajný a elektrifikovaný. Vybudovaný bol v rámci zdvojkožajnenia trate, ktorú si vyžiadalo narastajúce zaaženie železnice z Čiernej nad Tisou do Žiliny. Tunel leží tesne vedža pôvodného tunela vybudovaného na KBŽ. Niekožko informácií o týchto tuneloch je v nasledujúcom článku.



V rámci zdvojkožajnenia boli vybudované tri dvojkožajné tunely (ahanovský – 320 m, Ružínsky – 131 m, Bujanovský – 3410 m) a 26 vežkých mostov (napr. Ružínsky viadukt). ahanovský tunel začali budova Československé stavebné závody, n. p. závod Baraba Praha v októbri 1950, po rozhodnutí ministerstva dopravy o začatí poslednej etapy zdvojkožajnenia Košicko-bohumínskej trate v úseku Kolinovce – Kuzmice. Predpokladaný termín ukončenia bol 31.5.1953. Dňa 14.2.1951 stavbu prevzali ČSSZ, závod Tra Družby v Košiciach, podobne ako Bujanovský a Ružínsky tunel.
 
ahanovský tunel - košický portál
ahanovský tunel
 
ČSD v Košiciach zabezpečili vypracovanie najnevyhnutnejšej dokumentácie a vytýčili trasy tunela tak, aby sa tunelové práce mohli zača do 30.3.1951. Tunel prevažne v oblúku R=552 m sčasti v prechodnici prechádza tektonicky porušeným, vežmi rozpukaným a tlačivým žulovým masívom, vežmi zvetraným pri obidvoch portáloch. Tunel s 39 pásmi po 8,0 m a dvoma portálmi po 4,0 m má celkovú dĺžku 320 m. Razenie rakúskou sústavou sa začalo smerovou štôlňou od košického portálu.
 
ahanovský tunel - nákres (zdroj: 1)
ahanovský tunel
 
Rozmery sa určili tak, aby sa veraje dočasného dreveného výstroja mohli zosilni podvlakmi. V pásoch č. 8, 17, 25 a 33 sa na dĺžku celého pása (8,0 m) razili „dostropné“ zálomy, z ktorých sa razila stropná štôlňa s prevýšením 0,7 až 0,8 m nad záver (teoreticky rub) ostenia. Zo stropnej štôlne sa razila vrchná čas prístropia, z ktorej sa „zostupom“ razilo prístropie na pomocné prahy a z nich prístropie na hlavné prahy. Tunel má typové betónové ostenie 9 (hrúbka v závere klenby 105 cm) okrem pásu č. 39 (kysacká strana), kde pre vežké tlaky sa v oporách použilo typové betónové ostenie 11 (hrúbka v závere klenby 120 cm) s klenbou z kvádrového kamenného muriva. Okrem toho sa v páse č. 2 a 39 zhotovila spodná klenba. V pásoch č. 1 a 15 je asfaltová dosková izolácia a od pása č. 16 ku kysackému portálu menej prácna špachtlová izolácia podža návrhu subdodávateža Pozemné stavby, závod Košice. Túto izoláciu tvorila vyrovnávacia vrstva z asfaltu vystuženého azbestovými vláknami (mastix) na upravenom a vysušenom líci ostenia, ďalej asfaltový náter vystužený sklenou jutou, ktorý sa v závislosti od vlhkosti a zvodnenia nanášal dvakrát až päkrát.
 
ahanovský tunel
ahanovský tunel
 
ahanovský tunel - kysacký portál
tunelová rúra bola predĺžená
ahanovský tunel
 
ahanovský tunel - výstavba na kysackej strane (zdroj: 1)
ahanovský tunel
 
Dňa 18.12.1952 v páse č. 37 nepozornosou pracovníkov vznikol požiar, pri ktorom sa od pása č. 32 po kysacký portál po zhorení skruží a podperného lešenia zrútila klenba obmurovky. Betónové ostenie sa na tomto úseku požiarom poškodilo do hĺbky až 30 cm. V rámci opravy boli vykonané rozsiahle práce. Obmurovka medzi kvádrovým vencom košického portálu a pásom č. 1 sa rozobrala a po oprave izolácie opä primurovala. V pásoch č. 1 až 13 v miestach, kde asfaltová izolácia prenikla na povrch ochrannej obmurovky, a v mokrých miestach sa obmurovka rozobrala a po oprave izolácie opä primurovala. Porušené škáry sa vyčistili a opravili. Pásy č. 14 až 18 sa v mokrých miestach opä obmurovali. Porušené škáry sa vyčistili a opravili. V páse č. 19 sa rozobrala a opravila prasknutá klenba výklenku. Po zhotovení izolácie sa klenba výklenku vymurovala a zaizolovala. Škáry obmurovky sa vyčistili a opravili. Narušený povrch tvaroviek sa opravil dvojnásobným torkretom. V pásoch č. 20 a 21 sa po oprave izolácie primurovala nová obmurovka. V pásoch č. 22 až 31 sa zhotovila nová dosková izolácia a primurovala nová ochranná obmurovka. V pásoch č. 32 až po kysacký portál sa rozobrali zvyšky ochrannej obmurovky a povrch narušeného betónového ostenia sa odstránil miestami do hĺbky 30 cm. Opory ostenia sa pribetónovali na pôvodný stav. Na doplnené opory sa vybetónovali železobetónové pätky klenby so zakotvením výstuže do očisteného ostenia. Na pätky sa vybetónovala klenba, ktorá sa na rube pribetónovala až na očistené ostenie. Asfaltová dosková izolácia sa primurovala obmurovkou z betónových tvaroviek hrúbky 45 cm.
 
ahanovský tunel - konzoly pre uchytenie troleja
ahanovský tunel
 
Po krátkom čase aj v tomto tuneli izolácia prestala plni svoju funkciu. Opravy s rozobratím ochrannej obmurovky zhotovením doskovej izolácie (prípadne len opravou poškodených miest) a ochrannej obmurovky (nízkotlakovou cementovou injektážou) boli neúčinné. Chyby na izolácii sa sanovali opakovanou asfaltovou injektážou škáry medzi lícom ostenia a rubom ochrannej obmurovky. Tunel sa dokončil v časovom súlade s ostatnými úsekmi Trate družby a do prevádzky bol slávnostne odovzdaný 5.11.1955.
 
Pôvodný ahanovský tunel na KBŽ - poloha na mape
ahanovský tunel - pôvodný na KBŽ
 
Dvojkožajný ahanovský tunel bol razený v tesnej blízkosti jednokožajného tunela na pôvodnej trati Košicko-bohumínskej železnice. Po vybudovaní novej dvojkožajnej trate bola pôvodná tra znesená, ale tunel tu stojí dodnes. Jednokožajný tunel je dlhý 277 m. Vybudovaný bol v rámci výstavby 31 km dlhého traového úseku Košice – Kysak – Prešov, ktorý bol do prevádzky daný 1.9.1870. Tunel v súčasnosti nie je prístupný, z oboch strán je uzatvorený kovovou bránou.
 
ahanovský tunel - pôvodný na KBŽ - košický portál
ahanovský tunel - pôvodný na KBŽ
 
ahanovský tunel - pôvodný na KBŽ - kysacký portál
ahanovský tunel - pôvodný na KBŽ
 
Fotografie pôvodného tunelu a novšieho dvojkožajného tunelu v ahanovciach sú uverejnené vo fotoalbume. © Ing. Peter Páteček
 
Použitá literatúra:
  1. Ing. Alojz Drozd, Ing. Eugen Chladný, Ing. Ladislav Paulíny, Ing. Ivan Poliaček, CSc., Ing. Vladimír Vébr, doc. Ing. Jozef Zvara, CSc.: Stavebníctvo na Slovensku 1945 – 1985 Dopravné stavby, ALFA Bratislava 1989,
  2. Ing. Kubáček a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska,
  3. Ing. Krejčiřík: Po stopách našich železnic.
Fotoalbum k článku: tra 180: ahanovský tunel
Celkom fotografií: 41
ahanovský tunel - pôvodný - ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - pôvodný - ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - pôvodný - ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - pôvodný - ahanovce, 14.6.2009
ahanovský tunel - kysacký portál, lem, 14.6.2009ahanovský tunel - kysacká strana, predĺžená tunelová rúra, 14.6.2009ahanovský tunel - nejaká šachta, 14.6.2009ahanovský tunel - odvaha?, skôr žudská hlúpos, 14.6.2009
ahanovský tunel - kysacký portál, zárubný múr, 14.6.2009ahanovský tunel - bezpečnostný výklenok v tunelovom páse č. 38, 14.6.2009ahanovský tunel - konzoly pre uchytenie troleja, 14.6.2009ahanovský tunel - kysacký portál, 14.6.2009
ahanovský tunel - kysacký portál, 14.6.2009ahanovský tunel - kysacký portál, 14.6.2009ahanovský tunel - kysacký portál, tesne vedža napravo je pôvodný tunel, 14.6.2009ahanovský tunel - kysacký portál, 14.6.2009
ahanovský tunel - kysacký portál, 14.6.2009ahanovský tunel - dvojkožajný elektrifikovaný tunel, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - vlak sa ponorí na chvížu do tmy, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - zárubný múr, ahanovce, 14.6.2009
ahanovský tunel - rýchlik pred tunelom, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - dvojkožajný elektrifikovaný tunel, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - dvojkožajný elektrifikovaný tunel, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - nákladný vlak vchádza do tunela, ahanovce, 14.6.2009
ahanovský tunel - kanál a šachta, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - zárubný múr a kanál, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - dvojkožajný elektrifikovaný tunel, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - 14.6.2009
ahanovský tunel - portál P1, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - 14.6.2009ahanovský tunel - dvojkožajný elektrifikovaný tunel leží v oblúku, ahanovce, 14.6.2009ahanovský tunel - zárubný múr po pravej strane trate, ahanovce, 14.6.200914.6.2009
ahanovský tunel - dvojkožajný elektrifikovaný tunel, ahanovce, 14.6.2009
Mapa lokality
Autor: Ing. Peter Páteček | Dňa: 08. 11. 2009 | 92771x prečítané | Spä
Príspevkov: 1 Zobrazi diskusiu | Prida príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlači
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívatežské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateža!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Kožajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ĎalĹĄie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhžadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

Š ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018