Table './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_session' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_kontrola_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_kontrola_ip' is marked as crashed and should be repaired 85. rokov železničnej trate Zvolen – Krupina
 Infoblok
IP adresa: 3.236.65.63
Dátum: 06. 12. 2022
Čas: 11:19
Meniny má: Mikuláš
Zajtra: AmbrĂłz
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 1718
známka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, trať 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 1486
známka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, trať 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 1793
známka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 1572
známka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 1994
známka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, trať 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 1679
známka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, trať 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 1832
známka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, trať 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 1855
známka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, trať 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 1674
známka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, trať 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 1764
známka: 0

» ÄŽalšie fotografie
Fotoreportáže

85. rokov železničnej trate Zvolen – Krupina

85. rokov železničnej trate Zvolen – Krupina
Dnes si pripomíname 85. rokov existencie 35 km dlhej železničnej trate zo Zvolena do Krupiny. Železničná trať 153 v úseku Zvolen – Šahy nebola vybudovaná naraz, ale skladá sa z dvoch úsekov. Prvý úsek Šahy – Krupina bol vybudovaný ešte za Rakúska-Uhorska ako súkromná Miestna železnica Hontianskej župy. Tento úsek bol otvorený 6.4.1899. Železničná trať Zvolen – Krupina bola postavená až po vzniku Československa ako štátna a otvorená bola 15.1.1925.


Žiaľ, aj na tejto trati bola osobná železničná doprava zastavená 2.2.2003. Z tohto dôvodu tu odfotiť vlak je problém, aj keď tu sporadicky ešte chodia nákladné manipulačné vlaky. V roku 2008 Klub historickej techniky pri RD Zvolen usporiadal dve akcie, pri ktorých si milovníci lokálnych železníc a fotografi prišli na svoje, a miestni obyvatelia mohli zaspomínať na staré časy.
 
Stručne z histórie trate Zvolen - Krupina
 
Obe železnice Šahy – Krupina a Zvolen – Krupina mali samostatný vývoj a technickú úroveň až do zoštátnenia 1.1.1949 a zlúčenia do jednej železničnej trate Zvolen – Šahy, dnes súčasť trate 153 Zvolen - Šahy - Čata. Výstavba železničnej trate Zvolen – Krupina sa začala pripravovať v roku 1921. Pri určovaní trasy sa uvažovalo aj o rekonštrukcii úzkorozchodnej trate Hronská Breznica – Banská Štiavnica s tým, že by sa trať predĺžila do Hontianskych Nemiec na trati Šahy – Krupina, ale od tohto variantu sa upustilo. Nakoniec sa rozhodlo o predĺžení trate Šahy – Krupina až do Zvolena. Trasa bola vedená najkratšou vzdialenosťou cez obce Dobrá Niva (do roku 1926 Dobronivá) a Babiná. Po ustálení trasy bola vypracovaná projektová dokumentácia. Projektovaná dĺžka železničnej trate bola 35,407 km a administratívna pochôdzka sa konala od 27.6. do 9.7.1921. Následne Ministerstvo železníc vydalo 22.4.1922 rozhodnutie a schválilo trasu a vydalo stavebné povolenie. Počas nasledujúceho obdobia sa riešili ešte variantné projekty a požiadavky niektorých obcí. Nakoniec bola určená definitívna trasa zo stanice Zvolen (dnes Zvolen nákladná stanica), údolím riečky Neresnica smerom na juh, cez rozvodie pri Plešovciach, pokračujúc popri riečke Krupinica do stanice Krupina. Priemerný sklon zo Zvolena do k rozvodiu je asi 7,2 promile a od rozvodia do Krupiny 13,3 promile. Začiatok trate vychádzal zo západného zhlavia stanice vo Zvolene.
 
Železničná stanica Zvolen nákl.st.
Žst. Zvolen nákl.st.
 
Železničná stanica Zvolen os.st.
Zvolen os.st.
 
Neresnický tunel - krupinský portál
(1947 - počas 2. svetovej vojny bol poškodený)
Neresnický tunel
 
Neresnický tunel
Neresnický tunel
 
Na trati sú vybudované dva tunely, Neresnický za Zvolenom a pod Vlčokom pri Krupine,   a niekoľko väčších mostov. Neresnický tunel v km 3,500 – 3,730 je dlhý 230 m a leží v oblúku s polomerom 300 m. Razení bol belgickou raziacou metódou a pri razení krátkeho úseku pri vyústení rakúskou tunelovacou metódou. Tunel pod Vlčokom v km 30,650 – 30,770 je dlhý 120 m a tiež leží v oblúku s polomerom 300 m. Razil sa rakúskou tunelovacou metódou. Z mostných objektov sú zaujímavé most cez rieku Slatina v km 0,8, viadukt na Barinách v km 15,8, viadukt cez rieku Krupinica v km 27,6 a most cez Krupinicu v km 33,2.
 
Trať 153 do Krupiny a Šiah
Trať 153
 
Trať 153 - zastávka Podzámčok
Podzámčok
 
Podzámčok
Podzámčok
 
Parný vlak sa blíži k zastávke Podzámčok
Podzámčok
 
Železničná stanica Dobrá Niva
Dobrá Niva
 
Babiná nz
Babiná
 
Babiná - T 678.0012 na mimoriadnom vlaku
Babiná - T 678.0012
 
Železničný zvršok bol postavený podľa vzorového listu železničného zvršku sústavy Xa. Súčasne boli postavené nové staničné budovy, výpravné budovy V Dobrej Nive, Pliešovce-Sása a Babiná s čakárňami, úradnými miestnosťami a bytmi pre správcov. Okrem toho sa postavili obytné budovy a hospodárske budovy, sklady a nakladacie rampy. Zároveň sa adaptovala a pristavala výpravná budova v Krupine, postavila sa tu nová vodáreň, jednoposchodová obytná budova, hospodárska budova, nakladacia rampa. Pre dorozumievanie na trati slúžila priebežná dvojdrôtová telefónna linka. Stanice nemali vchodové návestidlá a všetky výmeny v staniciach a zvolenskom zhlaví stanice v Krupine boli tvaru Xa s hákovým uzáverom. Koľaje boli uzamknuté v priamom smere výmenovými zámkami a skladové koľaje výkoľajkami. Z dôvodu výstavby novej trate bola rozšírená stanica vo Zvolene o tri priebežné koľaje. Celkové stavebné náklady dosiahli výšku 76 mil. Kč. Aj napriek finančným problémom bola trať slávnostne odovzdaná do prevádzky 15.1.1925 a pravidelná doprava začala nasledujúci deň. Doprava sa riadila podľa predpisu o zjednodušenej doprave s dirigujúcou stanicou Krupina. Najväčšia rýchlosť pre osobné vlaky bola určená 40 km/h a pre nákladné 25 km/h. Neskôr, v roku 1937 sa dokončila výstavba koľajiska nákladnej železničnej stanice Pustý Hrad a spojky Pustý Hrad – odbočka Breziny, ktorá ústila do trate Zvolen – Krupina v km 1,7.
 
Krupina
Krupina
 
Krupina - most cez Krupinicu pred stanicou
Most cez Krupinicu
 
Krupina - koľajisko
Krupina - koľajisko
 
 Krupina - naľavo vodárenská veža
Krupina
 
Železničná stanica Krupina - predstaničné námestie
Krupina
 
Spracované podľa: 
  • Ladislav Kmeť: Železničná trať Zvolen – Šahy, EM Design, Zvolen 2004

Fotografie sú z 9.2.2008 a 14.9.2008 © autor

Fotoalbum k článku: trať 153: Zvolen - Šahy - Čata - oslavy
Celkom fotografií: 34
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
Spomienková akcia - 9.2.2008Spomienková akcia - 9.2.2008
          

Známka: 1,98 | Hodnotili: 43
Autor: Ing. Peter Páteček | Dňa: 15. 01. 2010 | 26285x prečítané | Späť
Príspevkov: 1 Zobraziť diskusiu | Pridať príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlačiť
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívateľské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateľa!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Koľajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ÄŽalšie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhľadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

© ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018