Infoblok
IP adresa: 44.215.110.142
Dátum: 28. 03. 2024
Čas: 11:18
Meniny má: Soňa
Zajtra: Miroslav
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 3105
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, tra 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 2847
znĂĄmka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2972
znĂĄmka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2746
znĂĄmka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 3178
znĂĄmka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 2813
znĂĄmka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, tra 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 2874
znĂĄmka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2811
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2589
znĂĄmka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, tra 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 2608
znĂĄmka: 0

» ĎalĹĄie fotografie
Mosty a tunely: tra 116

Jablonický tunel

Jablonický tunel
V sobotu, 11. júna t.r., uplynulo 113 rokov od uvedenia do prevádzky železničnej trate Smolenice – Jablonica. Išlo o posledný úsek Uhorskej severozápadnej miestnej železnice z Nitry cez Trnavu do Kútov. V úseku Smolenice – Jablonica bola trasa trate navrhnutá cez Jablonické sedlo Malých Karpát, kde bol vybudovaný jediný tunel na uvedenej železnici. V sobotu som využil pekné počasie a na Jablonický tunel som sa zašiel pozrie.


Jednokožajný Jablonický tunel leží v km 27,168 na elektrifikovanej trati Trnava – Kúty so súčasným číselným označením 116. Tunel dlhý 900,05 m sa nachádza medzi výhybňou Buková a výhybňou Dúbrava. Vybudovaním tunela sa spojili dva traové úseky Trnava – Smolenice a Kúty – Jablonica.
 
Z histórie trate
 
Hospodársky rast Uhorska a rozvoj súkromného podnikania boli dôvody pre rozvoj železníc i na území Slovenska. Pre výstavbu železničnej trate Nitra – Lužianky – Leopoldov – Trnava bola v roku 1897 vydaná koncesia budapeštianskej spoločnosti Ing. Júliusa Auspitza a spol. Spoločnos Uhorskej severozápadnej miestnej železnice (Magyar Északnyugati helyi érdekú vasút) sa zaviazala vybudova a prevádzkova železničnú tra medzi stanicami MÁV Nitra, Leopoldov, Trnava a Kúty s pokračovaním cez Brodské po zemskú hranicu smerom na Břeclav.
 
Uhorská severozápadná miestna železnica spojila Ponitrie, údolie Váhu a Malé Karpaty so severozápadnou hranicou Uhorska a stala sa jednou z najvýznamnejších železníc tejto oblasti. Trate štátnych železníc (MÁV) Nitra – Lužianky a Leopoldov – Trnava používala spoločnos Uhorskej severozápadnej miestnej železnice na základe peážnej zmluvy.
 
Rozdielne podmienky pre výstavbu spôsobovali oneskorenie a len postupné odovzdávanie jednotlivých úsekov do prevádzky. Na niektorých úsekoch trate násypy dosahovali výšku cez 20 m a zárezy dosahovali hĺbku cez 16 m. Postavených bolo viac ako 200 mostov a priepustov, najväčší most cez Váh mal ocežovú konštrukciu a dĺžku 280 m. Medzi stanicami Jablonica a Smolenice bol vybudovaný jediný tunel s dĺžkou cca 900 m.
 
Neskôr, na základe vydaného doplnku koncesie spoločnos získala povolenie aj na výstavbu a prevádzku vedžajšej trate Jablonica – Brezová pod Bradlom.
 
Dátum
otvorenia
Úsek trate
Dĺžka
(km)
14.12.1897
  Trnava - Smolenice
21,1
14.12.1897
  Jablonica - Kúty
32,1
18.12.1897
  Lužianky - Hlohovec
23,1
31.3.1898
  Hlohovec - Leopoldov
4,0
11.6.1898
  Smolenice - Jablonica
13,3
6.9.1899
  Jablonica - Brezová/Bradlom
11,7
8.9.1900
  Kúty - krajinská hranica
6,4
 
 Spolu:
111,7
 
Výpravná budova stanice Smolenice
Jablonický tunel 
 
Pamätná tabuža na VB
Jablonický tunel
 
K tunelu z trnavskej strany je prístup dobrý. V blízkosti je chatárska kolónia, do ktorej sa dá prís autom po odbočení z hlavnej cesty I/51. Tra pred tunelom vedie v žavom oblúku, čo znižuje rozhžad a bezpečnos, preto je prístup cez chatársku kolóniu aj bezpečnejší.
 
Tra k tunelu ide v žavom oblúku
Nažavo začína zárubný múr, napravo je odtokový kanál
 Jablonický tunel
 
Ochrana zábranou pred dotykom VN trakčného vedenia
Jablonický tunel 
 
Jablonický tunel
Jablonický tunel
 
Osobný vlak do Trnavy vyšiel z tunela
 Jablonický tunel
 
Situačná mapa DFS
 Jablonický tunel
 
Práce na razení tunela sa začali 29. marca 1897. Pri razení z oboch strán sa použila anglická tunelovacia metóda (iný názov metódy je rakúska modifikovaná). Podstata tejto metódy spočíva v postupe prác po pásmach dlhých podža povahy razenej horniny 3 až 8 m. S výlomom nasledujúceho pásu sa pri použití tejto metódy začalo až po úplnom obmurovaní predchádzajúceho pásu, aby sa spevnila nestabilná tunelová chodba čo najskôr po ukončení výlomu. Tunelový prierez má svetlos 5,5/5,5 m. Nadložie dosahuje hrúbku 51 m. Tunelová obmurovka je vytvorená z kvádrového muriva, tzv. trachytu. Tunel bol otvorený 11. júna 1898.
  
Výpravná budova stanice Jablonica
Jablonický tunel 
  
Z opačnej strany, zo stanice Jablonica, je železničná tra rozvinutá do viacerých oblúkov, približujúc sa k hrebeňu Malých Karpát.
 
Osobný vlak do Trnavy v stúpaní po prejdení oblúku
- v pozadí veža vodojemu stanice Jablonica
 Jablonický tunel
 
Železničná tra neďaleko za Jablonicou križuje cestu II/501, práve tu sa nachádza zastávka Cerová – Lieskové, za ktorou tra pokračuje v stúpaní k výhybni Dúbrava a ďalej k tunelu.
 
Zastávka Cerová – Lieskové
Jablonický tunel 
 
Vlak do Kútov sa blíži k zastávke Cerová – Lieskové
 Jablonický tunel
  
Prístup k tunelu z jablonickej strany je najlepší práve od výhybne Dúbrava, ku ktorej z hlavnej cesty I/51 odbočuje účelová komunikácia. Popri trati sa peši dá prejs až k tunelu. Aj tu tra ide čiastočne aj v oblúkoch, ktoré znižujú rozhžad, preto je dobré pozna cestovný poriadok, prípadne sledova aj vchodové návestidlo.
  
Výhybňa Dúbrava
Jablonický tunel 
 
Dve kožaje výhybne
Jablonický tunel
 
Zelená na vchodovom návestidle „L“ – pôjde vlak od Trnavy
 Jablonický tunel
 
Rušeň ZSCS 240.095-0 na čele osobného vlaku do Kútov
Jablonický tunel 
 
Keď osobný vlak prešiel, pokračujem krátko v chôdzi a blížim sa k tunelu. Na jablonickej strane je nažavo od trate tiež kanál, ktorým sa odvádza voda z tunela. Tunel je postavený v priamom smere, len krátke úseky na začiatku tunela z oboch strán sú v oblúku, teda oba portály sú orientované čiastočne na južnú stranu. Tunelová klenba s portálom je na oboch stranách tunela predsunutá pred svah. Na jablonickej strane tesne pred vchodom do tunela leží najvyšší bod trate (km 28,1), odtiaž tra do Trnavy klesá.
 
Nažavo odtokový kanál
Jablonický tunel 
 
Jablonický tunel
Jablonický tunel 
 
Služobný telefón a značka „koniec postrku“ tesne pred tunelom
 Jablonický tunel
  
Predpokladaný nárast železničnej dopravy v smere východ – západ bol dôvodom pre budovanie tzv. južného ahu v úseku Košice – Plešivec – Zvolen – Kozárovce – Leopoldov – Kúty – Břeclav – Znojmo – Jihlava. Pre nedostatok finančných prostriedkov bola výstavba rozdelená do troch úsekov. V rámci výstavby úseku Leopoldov – Lanžhot bola v rokoch 1976 až 1982 vykonaná diažková kabelizácia, predelektrifikačné úpravy, zabezpečovacie zariadenia a elektrifikácia trate (rozpočtové náklady 220 mil. Kčs). Úsek Kúty – Jablonica bol elektrifikovaný 18. decembra 1980 a úsek Jablonica – Trnava vrátane Jablonického tunela 21. mája 1982.
 
Viac fotografií Jablonického tunela je vo fotoalbume. © autor
 
Pramene:
  • KUBÁČEK Jiří, a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava, 1999,
  • KUKUČÍK Rudolf, KUKUČÍK Pavol: Železničné a cestné tunely, ŽSR, Bratislava
  • ŠKOLNÍK Marán, DRÁB Metod: Prehžad histórie trate Trnava - Kúty, In.: Mesačník Malokarpatský diažkoplaz, 02+03/2001.

 

Fotoalbum k článku: tra 116: Jablonický tunel
Celkom fotografií: 21
Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011
Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011
Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011
Jablonický tunel - trnavský portál, tra 116, 11.6.2011
          

Známka: 1,85 | Hodnotili: 81
Autor: Ing. Peter Páteček | Dňa: 15. 06. 2011 | 18834x prečítané | Spä
Príspevkov: 2 Zobrazi diskusiu | Prida príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlači
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívatežské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateža!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Kožajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ĎalĹĄie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhžadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

Š ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018