Infoblok
IP adresa: 44.200.210.43
Dátum: 28. 03. 2024
Čas: 20:43
Meniny má: Soňa
Zajtra: Miroslav
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 3109
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, tra 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 2851
znĂĄmka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2976
znĂĄmka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2748
znĂĄmka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 3181
znĂĄmka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 2817
znĂĄmka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, tra 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 2879
znĂĄmka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2817
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2593
znĂĄmka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, tra 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 2610
znĂĄmka: 0

» ĎalĹĄie fotografie
Rôzne informácie

Historický kalendár (1.)

Historický kalendár (1.)
kalendári dejín železníc na Slovensku na dnešný deň pripadá tiež jedna udalos z roku 1961. Dnes uplynulo 52 rokov odvtedy, čo bola zelektrifikovaná celá tra z Košíc do Žiliny. Posledným úsekom bol úsek trate z Košíc do Margecian. V krátkom článku si pripomeňme túto udalos.



Výstavba druhej kožaje zo Žiliny smerom na Poprad sa začala ešte pred 2. svetovou vojnou. Počas vojny práce pokračovali a do jej konca sa zdvojkožajnilo asi 60 km. Po vojne sa s výstavbou druhej kožaje pokračovalo. Z dôvodu zvyšujúcich sa prepravných výkonov na trati z Čiernej nad Tisou do Žiliny a ďalej do Čiech bolo rozhodnuté o urýchlenom zdvojkožajnení trate. Najnáročnejším úsekom bol úsek Spišské Vlachy – Kuzmice. Trasa bývalej Košicko-bohumínskej železnice v úseku Spišské Vlachy – Margecany – Košice nevyhovovala požiadavkám na zdvojkožajnenie. Z tohto dôvodu sa začalo s výstavbou úplne novej dvojkožajnej trate v novej trase, na ktorej bolo potrebné vybudova viacero mostov a tunelov.
 
V nadväznosti na zdvojkožajnenie trate zo Žiliny do Košíc a Čiernej nad Tisou sa začalo s elektrifikáciou trate trakčnou napäovou sústavou (= 3 kV). V roku 1956 bola zahájená elektrická prevádzka v úseku Žilina – Spišská nová Ves. Prvé prevádzkované elektrické rušne boli radu E 499.0, známe pod prezývkou „Bobina“, ktorú dostali podža označenia usporiadania náprav (B'o B'o). Nové elektrické rušne výrobcu Škoda Plzeň nahradili v osobnej a nákladnej doprave dovtedy používané parné rušne. Na ažkých nákladných vlakoch chodili výkonné parné rušne radu 556.0, pričom cez Štrbu chodili na jednom vyaženom nákladnom vlaku aj tri rušne. Aj napriek najmodernejšej konštrukcii, v stúpaní tieto parné rušne na ažkých vlakoch dosahovali rýchlos len okolo 15 až 25 km/h. a jazda z Liptovského Mikuláša do Popradu trvala podža grafikonu 109 minút, opačným smerom 117 minút. Rovnako ažký nákladný vlak, ktorý ahali dva elektrické rušne radu E 499.0, túto trasu prešiel za 71 minút, resp. 85 minút v opačnom smere. Pri osobných vlakoch a rýchlikoch bolo skrátenie jazdy ešte výraznejšie. Medzi Spišskou Novou Vsou a Liptovským Mikulášom sa cestovanie rýchlikom skrátilo asi o hodinu.
 
Elektrický rušeň na čele vlaku
 
Posledným úsekom, ktorý bolo potrebné ešte zelektrifikova bol úsek z Margecian do Košíc. V tomto úseku boli na novej dvojkožajnej trati vybudované tri tunely (Bujanovský, Ružínsky, ahanovský), jeden viadukt (Ružínsky) a ďalšie menšie stavby. Práve náročné podmienky v Bujanovskom tuneli spomažovali elektrifikáciu, no nakoniec 25. mája 1961 bol zapojený aj posledný úsek cez Bujanovský tunel.
 
Dňa 1. júna 1961 bol z Košíc slávnostne vypravený prvý rýchlik do Prahy cez Púchov, ktorý na celej trase ahal elektrický rušeň (radu E 499.0). Bol to medzištátny rýchlik Moskva – Praha – Karlove Vary.
 
Elektrický rušeň na čele vlaku
 
Elektrifikácia prispela ku skráteniu cestovných časov a k zvýšeniu kultúry cestovania. Umožnila zvýši prepravné výkony na železnici a prispela k ochrane životného prostredia, ročná úspora uhlia sa odhadovala vo výške 50 tisíc ton.
 
Dĺžka elektrifikovaných tratí istým spôsobom svedčí o vyspelosti štátu. U nás je z celkovej dĺžky tratí 3623 km elektrifikovaných asi 43,5 % tratí. Poslednou elektrifikovanou traou je tra zo Zvolena do Banskej Bystrice, slávnostné zahájenie elektrickej prevádzky sa uskutočnilo dňa 11. januára 2007. Napriek tomu, že sa v nasledujúcom období pripravovala elektrifikácia železničnej trate zo Zvolena do Fižakova, s prácami sa nezačalo.
 
V poslednom vládou schválenom materiáli o rozvoji železničnej infraštruktúry sa uvažuje o elektrifikovaní železničných tratí Leopoldov – Nitra a Bánovce nad Ondavou – Humenné. No od otvorenia posledného zelektrifikovaného úseku trate pred šiestimi rokmi nepribudol ani jeden „zatrolejovaný“ kilometer trate.
 
Zdroj: Železničář, ročník 1956 a ročník 1961.
Autor: Ing. Peter Páteček | Dňa: 01. 06. 2013 | 84933x prečítané | Spä
Príspevkov: 0 Zobrazi diskusiu | Prida príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlači
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívatežské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateža!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Kožajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ĎalĹĄie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhžadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

Š ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018