Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 26.09. 2021
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Najčítanejšie články
Telgártska slučka (z histórie trate)
     Včera 31. mája uplynulo 78 rokov od slávnostného zahájenia výstavby železničnej trate z Červenej Skaly do Margecian. Táto trať nielenže prechádza jednou z najkrajších oblastí Slovenska, ale najmä v okolí Telgártu boli vybudované aj technicky najzaujímavejšie železničné objekty. Pripomeňme si túto udalosť nasledujúcim príspevkom. 

Ružín – viadukt, tunel, zastávka, výhybňa

Narastajúca hospodárska spolupráca medzi bývalým Československom a Sovietskym zväzom sa prejavila aj vo zvýšenej preprave tovarov po železniciach. Stará jednokoľajná trať nevyhovovala zvyšujúcim sa nárokom, preto bolo rozhodnuté o výstavbe novej dvojkoľajnej železničnej trate medzi Čiernou nad Tisou, Košicami a Žilinou známej pod názvom Trať družby. Dvojkoľajná trať medzi Kysakom a Margecanmi bola navrhnutá v novej trase, pričom bolo potrebné vybudovať tri nové tunely. Navyše sa v tejto oblasti uvažovalo s výstavbou novej priehrady na rieke Hornád. Minule sme si priblížili Ťahanovský tunel pri Košiciach, v nasledujúcom článku sa pozrieme do Ružína.

Modernizácia železničnej stanice Poprad-Tatry (2.)

  V Poprade sa dňa 26. septembra 2007 uskutočnilo slávnostné uvedenie do prevádzky projektu modernizácie a rekonštrukcie železničnej stanice Poprad-Tatry.  Slávnostného aktu sa zúčastnili zástupcovia Železníc Slovenskej republiky, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ako aj zástupcovia dodávateľov.  

Bujanovský tunel

Tretím tunelom na trati 180 z Košíc do Žiliny je Bujanovský tunel. Bujanovský tunel je dvojkoľajný a svojou dĺžkou 3 410,00 m je najdlhší dvojkoľajný tunel na tratiach ŽSR. Tunel je elektrifikovaný TNPS 3 kV DC. Začiatok tunela sa nachádza v km 127,175, jeho koniec v km 130,585. Tunel leží v traťovom úseku Margecany zastávka a Ružín a vedie pod kopcom Suchý vrch a kopcom Bujanov, podľa ktorého je pomenovaný.

Železničná stanica Fiľakovo

Železničná stanica vo Fiľakove leží na neelektrifikovanej trati 160 Zvolen – Košice. Je odbočnou stanicou pre trať 164 Fiľakovo – Somosköújfalu (MÁV). Vybudovaná bola počas výstavby Uhorskej severnej železnice, neskôr železničnej trate MÁV, Salgótarján – Lučenec – Zvolen v roku 1871. Úsek Somosköújfalu (MÁV)- Fiľakovo št. hr. - Lučenec dlhý 26,0 km bol otvorený 4. mája 1871 a úsek z Lučenca do Zvolena dlhý 52,0 km bol otvorený 18. júna 1871. 

Ťahanovský tunel

Ťahanovský tunel leží na trati 180 z Košíc do Žiliny medzi železničnými stanicami Ťahanovce a Kostoľany nad Hornádom. Tunel je dvojkoľajný a elektrifikovaný. Vybudovaný bol v rámci zdvojkoľajnenia trate, ktorú si vyžiadalo narastajúce zaťaženie železnice z Čiernej nad Tisou do Žiliny. Tunel leží tesne vedľa pôvodného tunela vybudovaného na KBŽ. Niekoľko informácií o týchto tuneloch je v nasledujúcom článku.

Koľajový zvršok (1.) – koľajnice, podvaly

Železnica to nie sú len vlaky, ktorými ľudia cestujú, prepravujú sa tovary, či iné predmety. Železnica to sú aj trate, po ktorých vlaky premávajú. V sérii krátkych článkov si priblížime výstavbu tratí po technickej stránke a to od prvopočiatkov až do súčasnosti. Prvá časť je venovaná koľajniciam a podvalom, ktoré sú súčasťou železničného zvršku.  

Železničná stanica Košice prejde obnovou

Koncom minuloročných letných prázdnin sme si s Norom dohodli stretnutie na košickej stanici. Chceli sme zadokumentovať jej súčasnú podobu. Už dlhší čas sa totiž pripravuje rekonštrukcia železničnej stanice v Košiciach, konkrétne sa obnova týka výpravnej budovy. Ako to na Slovensku býva už zvykom, aj táto rekonštrukcia mešká, ale podľa najnovších informácií by sa mala konečne začať už v tomto štvrťroku. Pozrime sa teda spoločne do Košíc na stanicu.

Vykoľajenie nákladného vozňa vo Východnej

Dnes ráno v stanici Východná na trati Košice – Žilina došlo k vykoľajeniu jedného nákladného vozňa tak, že blokoval dopravu po oboch traťových koľajach. Strohé informácie o nehodovej udalosti ma zaujali, preto som zmenil som pôvodný program a do Východnej som sa zašiel pozrieť. Pôvodne som neplánoval zotrvať vo Východnej dlhšie, ale nakoniec som tam aj napriek nepríjemnému počasiu vydržal až do obnovenia prevádzky na prvej traťovej koľaji. 

Modernizácia železničnej stanice Poprad-Tatry (1.)

     V prvom polroku 2006 prenikli na verejnosť informácie o pripravovanej rekonštrukcii a modernizácii železničnej stanice Poprad-Tatry. Ako správny železničný fanúšik som sa teda vybral do Popradu, aby som zachytil vtedajšiu podobu tunajšej stanice. Samozrejme, že do Popradu som občas zašiel, aby som zachytil situáciu počas jej modernizácie. Moje postrehy Vám prinášam v tejto krátkej fotoreportáži.


Home