elezniná stanica v Plaveckom Mikuláši je poslednou na trati 112 vedúcej zo stanice v Zohore. Osobná doprava na trati Zohor – Plavecký Mikuláš bola zastavená 2. februára 2003, potom krátky as osobnú dopravu zabezpeovala BRKS. U niekoko rokov je pre zlý stav elezninej trate doprava v úseku Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš zastavená úplne, ale o tejto skutonosti sa na stránke správcu elezninej infraštruktúry nedozviete.
Tra zo Zohoru do Plaveckého Mikuláša vedie rovinatým terénom v blízkosti západnej strany pohoria Malé Karpaty. História eleznice známej ako „Bratislavská upná miestna eleznica“ v tejto asti Záhoria sa zaala písa v roku 1911. Koncesiu na výstavbu a prevádzku eleznice z Plaveckého Mikuláša cez stanicu MÁV v Zohore do Uhorskej (dnes Záhorskej) Vsi získali dr. Emil Révész z Malaciek a Ing. udovít Fábián z Budapešti nariadením ministerstva obchodu . 46370/911.VII.4. V Záhorskej Vsi bola na miestnu eleznicu napojená aj vleka miestneho cukrovaru. Úsek zo Zohoru do Záhorskej Vsi bol do prevádzky daný 15. novembra 1911 a zo Zohoru do Plaveckého Mikuláša 9. decembra 1911. Tra bola vybudovaná na náklady Bratislavskej upy vo výške 5,38 mil. korún.
V roku 1962 tra v úseku Zohor – Rohoník prešla renováciou, priom sa zvýšil osový tlak vozov. Úsek z Rohoníka do Plaveckého Podhradia bol renovovaný o rok neskôr.
Zaujímavosou z histórie trate a stanice v Plaveckom Mikuláši je, e v roku 1943 sa zaala budova tra z Plaveckého Podhradia do Jablonice. Impulzom pre výstavbu boli negatívne dôsledky Viedenskej arbitráe na elezninú sie na Slovensku. Po ukonení vojny bola výstavba trate zastavená. O nedostavanej trati pripravím samostatný lánok.
Do Plaveckého Podhradia obas vlak zájde
Stanica v Plaveckom Mikuláši má štyri koaje a orientovaná je v severojunom smere. Koajisko stanice je vo vemi zlom technickom stave. Koaje sú miestami úplne zarastené. Výhybky sú nefunkné, ich pohyblivé asti chýbajú. Takmer všade chýbajú upevovacie skrutky (vrtule), ktorými sú koajnice uchytené k podvalom. Polas rozpadu má za sebou aj budova výhrevne, ktorá tu bola pred sto rokmi postavená. Zaujímavé je, e eleznice Slovenskej republiky ako správca elezninej infraštruktúry sa v tomto prípade neponáhajú s demontáou výhybiek a koají, ako napríklad v prípade stanice Stará Kremnika. Stanica v Plaveckom Mikuláši leí mimo rovnomennej obce, a tak opustená a bez dozoru je vemi ahkým terom pre zlodejov a vandalov.
Pred stanicou v Plaveckom Mikuláši - smer Plavecké Podhradie
Znaka "zaiatok pomalej jazdy" vyznieva ako nepodarený vtip
Mostík pred stanicou
"Koajisko" stanice
Burina a náletové dreviny, naavo as budovy skladu
Nakladacia rampa
Bez slov
Hektometrovník a kde, tu asti koají
Akoe návestidlo výhybky . 4
Koajisko stanice - smer Zohor
To isté o kúsok alej
Jedinou pozitívnou skutonosou je, e poschodová výpravná budova postavená v typickom elezninom štýle je v zachovalom stave, a to vaka tomu, e byt na poschodí je obývaný a majite sa o budovu stará. To isté platí aj o budove skladu a alšom menšom elezninom objekte, ktorý je vyuívaný pravdepodobne ako víkendová chalúpka.
Výpravná budova z koajiska
Výpravná budova z ulice
Výhreva
Výhreva v smrtiacom objatí drevín
Smutný pohad dovnútra
Chýbajúce skrutky (tzv. vrtule)
Výhybky sú nefunkné
Torzo výhybky
Koniec trate 112 zo Zohoru
Aj ke existujú úvahy o dobudovaní elezninej trate z Plaveckého Podhradia do Jablonice, v blízkej, ani vzdialenejšej budúcnosti sa jej výstavba urite nezane.
Viac fotografií je vo fotoalbume. Foto: © autor
Pramene:
- KOTESOVÁ udmila, Mgr.: Rohoník 1397 - 1997, vydal Obecný úrad v Rohoníku, 1997,
- KUBÁEK Jií Ing., CSc., a kol: Dejiny elezníc na území Slovenska, SR, 1993.