eleznica prvýkrát do Košíc prišla v roku 1860. Konkrétne da 14. augusta 1860 bol do prevádzky daný úsek trate Tiskej eleznice Miskolc – Hidasnémeti – Košice (ma. Kassa) a eleznica spojila Košice s Budapešou. V tom období bola vybudovaná tie pôvodná výpravná budova, ktorá mala architektonické prvky vychádzajúce z romantického, pseudogotického slohu. Výpravná budova patrila medzi architektonické skvosty na našich elezniciach a slúila a do svojho zániku v roku 1973.
Pôvodná výpravná budova (zdroj: 2.)
Rozvoj mesta Košice po druhej svetovej vojne vyvolal potrebu vybudova novú elezninú stanicu. Výstavba novej stanice prebiehala v rokoch 1967 a 1973. Okrem koajiska a nástupísk bola postavená aj nová staniná budova. Vhodným spôsobom bolo skbené prednádraie so elezninou stanicou. Staninú budovu tvoria dva objekty, ktoré sú mierne vzdialené od seba, a preto architektonicky pôsobia samostatne. Rozlohou veká dvojpodlaná priestranná hala urená pre vybavovanie cestujúcej verejnosti bola situovaná pozdne koajiska. Poveda haly bola kolmo na koajisko postavená druhá, výšková budova (devä poschodí) urená pre sluobné potreby elezníc, v ktorej sú kancelárie, prevádzkové miestnosti, ale tie nocahárne a sluobné byty elezniiarov. Administratívna budova je v strohom štýle, na rozdiel od haly pôsobí jednoduchým dojmom.
Situácia (zdroj 1.)
(1 –hala, 2 – dopravná as, 3 – prednádraie)
Vybavovacia hala má dve poschodia. Tvorí ju monolit s charakteristickou vlnitou strechou. Prieelie je presklené, o zabezpeuje prirodzené osvetlenie vo vnútri haly. Pomer medzi plochami a výškami v interiéri haly je vyváený, vytvára prehadnú dispozíciu a pôsobí dobrým dojmom. Prízemie haly je funkne rozdelené na dve asti. Blišie k pravej asti budovy (pravé krídlo) je situovaný vchod do haly. Napravo bola samoobsluná reštaurácia, WC a schodisko na poschodie haly. Naavo od vchodu na náprotivnej strane sú umiestnené pokladne, podaj a výdaj batoín. Naavo poveda vchodu sa nachádzala úschova batoín a poštová novinová sluba (PNS). V avom krídle je východ z haly vedúci do prednádraia a druhé schodisko na poschodie haly. Hala je s nástupiskami spojená dvoma podchodmi, ktoré sú umiestnené v priamom smere oproti vchodu a východu a sú na rovnakej horizontálnej úrovni. Na poschodí bola v pravom krídle umiestnená reštaurácia s obsluhou, v ktorej bola na vyvýšenej galérii (3. poschodie) kaviare. Zostávajúcu as poschodia haly tvorí galéria umiestnená po obvode budovy. V strednej náprotivnej asti sú akárne, colnica a alšie sluobné priestory.
Pôdorys prízemia (zdroj 1.)
(1 - hala, 2 - pokladne, 3 - podaj, výdaj batoín, 4 - úschova batoín, 5 - WC,
7 - samoobsluná reštaurácia, 8 - informácie, 9 – stánky, 10 - dopravný trakt, 11 - holi, 12 - pošta)
Pôdorys poschodia (zdroj 1.)
(1 – pokojná zóna, 6 – akárne, 7 – reštaurácia, 12 – salón, 14 - colnica)
Prieny rez (zdroj 1.)
Koaje stanice sú na násype a pre východ k nástupiskám slúia schody. K nástupišu . 1 a 1a je príchod moný aj z galérie, ktorá je na rovnakej horizontálnej úrovni. Výhodou usporiadania vybavovacej haly a podchodov je v tom, e cestujúci pri príchode k vlakom, resp. pri odchode prekonávajú výškový rozdiel len raz. Interiér haly bol doplnený umeleckými dielami reliéfov, plastík a svetelných stien. Kapacita vybavovacej haly bola projektovaná na dennú kapacitu 36000 cestujúcich, resp. 3700 cestujúcich za hodinu (v špike). Celkový obstavaný priestor predstavuje 83569 m3 a stavebné náklady boli vo výške 65,936 mil. Ks.
Stanica Košice - vybavovacia hala
Vybavovacia hala z boku
Prevádzková budova s kanceláriami a ubytovacími priestormi
Rekonštrukcii vybavovacej haly predchádzala prvá etapa (prebieha), poas ktorej sa vykonala rekonštrukcia niektorých poschodí výškovej budovy. Druhá etapa obnovy sa bude týka vybavovacej haly vrátane prevádzkových a komerných priestorov. Rekonštrukné práce budú zaha komplexnú modernizáciu priestorov, najmä výmenu elektroinštalácie, ústredného kúrenia, vzduchotechniky, zdravotníckych inštalácií, presklenia, strešnej krytiny, schodísk, sociálnych zariadení, opravu fasády a tie rozšírenie prístavby.
Hala - prízemie - pohad na pravé krídlo
Hala - prízemie
(naavo schodisko na galériu)
Jeden z podchodov (východ)
Hala galéria - pôvodne tu bola reštaurácia a na galérii kaviare
Galéria
Pohad na prízemie - podchod k nástupiskám a zákaznícke censtrum
Galéria
Širšia vnútorná as galérie
Východ z galérie k nástupišu . 1
Problémom stanice sú aj holuby
(kedy mi to letí?)
Sluby pre cestujúcich budú z dôvodu rekonštrukných prác iastone obmedzené, ale naalej budú v prevádzke pokladne pre cestujúcich na prízemí, reštaurané zariadenie iné sluby v pravom krídle haly, akárne a zabezpeená bude i prevádzka sociálnych zariadení. Investorom nie sú SR, t. z. e rekonštrukcia vo výške 2,8 mil. € bude financovaná z externých zdrojov. Protihodnotou bude monos komerne vyuíva zrekonštruované priestory po uritú dobu. Stavba je rozdelená na tri etapy a celá rekonštrukcia by mala trva 26 mesiacov.
Nástupište . 1a a naavo nástupište . 1
Elektrické jednotky radu 460 stoja pri nástupišti . 2 (naavo) a . 3 (napravo)
Pamätná tabua pripomína 130. výroie vzniku KB
Dávnejšie boli zverejnené vizualizácie obnovenej haly zvnútra a zvonka, tieto by mali by bez výraznejších zmien platné aj dnes.
Vizualizácia - interiér
Vizualizácia - exteriér
Pripravovaná rekonštrukcia sa nebude týka koajiska. Nevýhodou je to, e nedôjde k prepojeniu elezninej stanice s autobusovou, ktorá sa nachádza v tesnej blízkosti. To je pre súkromného investora pochopitene nezaujímavé.
Literárne a iné pramene:
- DANDA Josef, Ing.: Naše elezniní nádraí, Nadas Praha, 1988
- GAJDOŠ Felix a kol.: 100 rokov MHD v Košiciach, Východoslovenské vydavatestvo pre DPMK v roku 1991.
- KUBÁEK Jií, Ing., a kol.: Dejiny elezníc na území Slovenska, SR, Bratislava, 1999,
- SR